Powerade Never Give Up-kampanjen redan en stor framgång: 5 257 ansökte efter att ha sett kampanjspotten på TV6 och Viasat Sport

Efter en intensiv kampanj i TV6 och Viasat Sport sökte 5 257 personer till Powerades satsning Never Give Up; kampanjen som gjorde stor succé i Irland 2007 och höjde försälningsvolymen med 42,5 procent. Nu är förväntningarna stora i Sverige och den utvalda deltagaren, Hjälten, kommer under de kommande månaderna att bli tränad och coachad av Martin Lidberg och Joachim Willén för att sedan genomföra Powerade Triathlon i Eskilstuna den 15 augusti.

Genom reklamspottar med Martin Lidberg, f.d. europa- och världsmästare i brottning, på Viasat Sport och TV6 gick Powerade ut och sökte deltagare till Never Give Up-kampanjen. Det blev en succé direkt och efter bara ett par dagar var antalet sökande uppe i över ett tusen. Totalt var det 5 257 personer som anmälde att de ville delta i utmaningen som består av att med hjälp av mentorn Martin Lindberg och coachen Joachim Willén, f.d. svensk mästare Triathlon och OS 2000-deltagare, träna upp en amatörsportare som sedan ska genomföra Powerade Triathlon som går av stapeln 15 augusti i Eskilstuna.

Målet med kampanjen är att lyfta fram Powerade som den perfekta sportdrycken för män och kvinnor som är seriösa med sin träning och visa på fördelarna med den som gör det lättare för kroppen att hålla en jämn vätskebalans både före, under och efter träning. Under hela perioden fram till tävlingsdagen kommer kampanjen att stöttas av fortsatta samarbeten med TV6, Viasat Sport, Aftonbladet.se och Runners World, tillsammans med omfattande in-store-, print- och PR-satsningar.

- Vi har redan fått ett otroligt genomslag i början av kampanjen och det ser ut som att den blir minst lika framgångsrik som den som genomfördes i Irland. Målgruppen är väldigt målmedveten när det väl gäller och de är mycket tävlingsinriktade. Det är precis det vi vill visa med kampanjen - så länge man tror på sig själv och inte ger upp finns det inga gränser för vad man kan åstadkomma, säger Sanna Pennanen, produktchef Powerade. Teddie Holmberg som blev utvald till den svenska Hjälten bland de 5257 ansökande kommer att bli ett perfekt exempel på det.

Nu har det hårda arbetet börjat för Hjälten Teddie Holmberg som under de kommande månaderna kommer att följa träningsprogram upplagda av Martin och Joachim. Från maj kommer man att kunna följa Teddies utveckling på hans blogg på Aftonbladet.se och där kommer även artiklar om träning och återhämtning att publiceras. På TV6 och Viasat Sport kommer även kortare uppdateringar att sändas från maj fram till tävlingsdagen i augusti, samt två 30-minuters program där Hjälten berättar sin historia om utmaningen.

Den liknande kampanjen som genomfördes i Irland 2007 blev snabbt en succé. Från att ha varit ett varumärke med låg kännedom och tappande marknadsandel tog försäljningen av Powerade fart och volymen gick upp med 42,5 procent under 2007.

Den 29 april klockan 09.00 håller Powerade en presskonferens tillsammans med Viasat där Hjälten Teddie Holmberg officiellt kommer att utannonseras. Adressen är Erik Dahlbergsgatan 46 i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Anne Lindfeldt, PR Manager Coca-Cola Drycker Sverige AB

D: +46 8-50075116, M: +46 70-6487124

alindfeldt@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.