Rött och grönt är det nya svarta: Nestea lanserar nya trendsmaker

Det råder en stark efterfrågan på te just nu, något Nestea tagit fasta på och lanserar två nya isteer; Nestea Grönt te Citrus och Nestea Rött te Päron. Isteerna innehåller inga konserveringsmedel eller färgämnen och har skördat stora framgångar i Europa.

Te har de senaste åren vuxit sig starkt på den svenska marknaden och intresset för nya tesorter ökar hela tiden. Nestea lanserar nu två friska smaker som fått mycket bra resultat i testgrupper. Nestea, har med hjälp av SIFO Research International, även utfört en undersökning som visar att konsumtionen av grönt och rött te ökar kraftigt, särskilt bland de yngre.

- Svenskarna dricker alltmer te och kunskapen om de olika tesorterna ökar hela tiden. Det visar inte minst vår undersökning om svenskarnas tevanor som vi gjort med hjälp av SIFO. Därför känns det roligt att kunna bemöta en ökad efterfrågan på rött och grönt te med våra nya Nestea smaker, säger Sofia Lindskog, produktansvarig Nestea.

Ashok Kapoor på tehuset Chaikhana i Stockholm håller med;
- Svenskars intresse för te har ökat markant under senare åren. Vi ser det tydigt på Chaikhana genom kraftigt ökat intresse för teprovningar och försäljning av finare teer utöver de svarta.

Enligt SIFOs undersökning av svenskars tevanor anser nästan 9 av 10 svenskar att te är nyttigare än kaffe och en stor majoritet anser att grönt te är det nyttigaste teet. Men även om vi svenskar har blivit flitiga tedrickare och kunskapen om te ökar, finns det fortfarande mycket att lära, undersökningen visade bland annat att många inte kände till att rött te (Rooibos) är koffeinfritt. Men att te har blivit en stark konkurrent till kaffet i och med den hälsomedvetenhet som finns idag, råder det inga tvivel på.

Målgruppen för de två isteerna är väldigt bred och båda smakerna har fått mängder av uppskattning i testgrupperna.

- Produkterna svarar mot efterfrågan på god och uppfriskande dryck. Vår undersökning visar också att svenskarna framför allt dricker te på morgonen och kvällen. Nestea Grönt te Citrus och Nestea Rött te Päron är lätt att ta med sig och dricka under hela dagen; på väg till jobbet, ute i naturen eller när man bara vill släcka törsten, säger Sofie Lindskog.

Nestea Grönt te Citrus och Nestea Rött te Päron kommer att marknadsföras med en bred marknadsföringsplan som spänner från tv-reklam, pr-kampanjer, instore- och samplingsaktiviteter.
Green Tea Citrus och Red Tea Päron kommer i 50 cl flaska och finns i handeln från och med vecka 14 2009. Nestea Grönt te Citrus och Nestea Rött te Päron ersätter Nestea svart te.

För ytterligare information, kontakta:

Anne Lindfeldt, PR Manager
Coca-Cola Drycker Sverige AB
D: +46 8-50075116
M: +46 70-6487124

alindfeldt@ccnordic.com

Om Nestea
Varumärket Nestea ägs av Beverage Partners Worldwide som är ett joint venture mellan The Coca-Cola Company och Nestle. Coca-Cola Drycker Sverige AB säljer och distribuerar Nestea i Sverige.

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.