Skånska sockerbetor blir till Coca-Cola i Jordbro

Från början av september till mitten av november är det skördetid för de skånska sockerbetorna. Betorna används för att framställa socker, sackaros, som sedan används i den Coca-Cola som produceras i Sverige.

Coca-Cola innehåller endast naturliga ingredienser och de skånska sockerbetorna är en viktig råvara. All dryck som produceras av Coca-Cola Enterprises i Sverige är tillverkad i Jordbro utanför Haninge och råvarorna kommer från lokala leverantörer.

– Sockret från Skåne håller hög kvalitet och vi är glada att inte behöva gå över ån efter vatten. Vi strävar alltid efter att hitta lokala leverantörer som kan erbjuda bra råvaror till våra drycker, säger Pierre Decroix, vd på Coca-Cola Enterprises i Sverige.

I Sverige odlas nästan omkring 97 procent av sockerbetorna i Skåne. Sockerbetorna sås tidigt på våren och växer fram tills de skördas på hösten. När sockerproduktionen går i gång i september har redan de första betorna tagits upp och upptagningen pågår oftast fram till mitten av november. Sockerproduktionen är däremot igång ända in i januari.

– Coca-Cola producerar över en miljon liter dryck om dagen i Jordbro som sedan distribueras över hela landet. Sockret som tillverkas av de skånska betorna fraktas till Jordbro med tåg, säger Pierre Decroix.

Rationaliseringar i jordbruket har gjort att antalet svenska betodlare halverats under de första tio åren av 2000-talet. Även den odlade betarealen minskade under denna period. Det beror dels på en lägre landskvot inom EU, dels på en högre betskörd, mer socker per hektar med andra ord.

Fakta om sockerbetor
- Sockret som fås av sockerbetan är samma sockerart som fås ur sockerrör – sackaros.
- Sockerbetan innehåller ungefär 17-19 procent socker. Halten varierar något år för år.
- De skånska sockerbetorna skördas mellan början av september till mitten av november.
- Ungefär 97 procent av de svenska sockerbetorna odlas i Skåne.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook