Skräp ska bort från stränderna

Skräp ska bort från stränderna

Stränderna längs med västkusten ska rensas från skräp. Hundratals idrottsungdomar kommer i helgen ge sig ut för göra stränderna fina inför badsäsongen. Allt som en del av projektet Städa Strand som nu genomförs för sjätte året i rad.

Under helgen görs en kraftsamling för att plocka bort skräp från stränder längs med västkusten som dels flytit i land under vintern, men även lämnats kvar av badgäster efter förra sommaren. Bakom initiativet står Coca-Cola i Sverige och idrottens miljöorganisation Städa Sverige som genomför Städa Strand för sjätte året i rad. Sammanlagt har 305 ton skräp samlats in under de fem åren projektet genomförts. I april, med start den 11-12 april, kommer hundratals ungdomar från 45 idrottsföreningar att ge sig ut och städa.

­– Rena stränder är något vi tar för givet i Sverige, men varje år hamnar tonvis med skräp på stränderna ut med kusten. Mycket spolas in från havet och en stor del är skräp som besökare lämnat efter sig. Få är medvetna om vilka konsekvenser nedskräpningen får för djur- och växtlivet, säger Peter Bodor informationsdirektör på Coca-Cola i Sverige.

Nedskräpningen av stränderna får stora konsekvenser för djur- och växtlivet i havet, där skräpet förr eller senare hamnar. En stor del av det skräp som plockades upp under förra året var cigarettfimpar. Det tar flera år för havet att bryta ner cigarettfimpar och flera hundra år att bryta ner plast- och aluminiumförpackningar som också är vanligt förekommande. En viktig del av Städa Strand är därför att öka kunskapen kring nedskräpningen bland ungdomarna som deltar.

–­ Det är fantastiskt att 20 000 unga jobbat i projektet under åren och vi hoppas att Städa Strand fortsätter bidra till ökad medvetenhet bland yngre generationer. Dessutom blir ungdomarna bra ambassadörer som säger ifrån när andra skräpar ner i naturen, Mats Wesslén vd på Städa Sverige.

Förra året samlades 79 ton skräp in från stränder runt om i landet av över 5 000 ungdomar. De första städningarna i år genomförs nu i helgen på flera orter längs med västkusten, där ibland Öckerö, Göteborg, Kungsbacka och Kungälv. Totalt kommer 1 500 ungdomar från 45 idrottsföreningar att städa stränder under de två första helgerna i april.

Om Städa Strand:

• Städa Strand genomförs för sjätte året i rad
  • Initiativtagare är Coca-Cola i Sverige och Städa Sverige
  • Sedan starten har totalt 305 ton skräp samlats in
  • 19 904 ungdomar deltagit sedan projektet startade 2010

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook