Svenskarna efterfrågar mer vuxna smaker

Svenskarna efterfrågar mer vuxna smaker

Svenskarnas smakpreferenser förändras ju äldre vi blir. Det visar en undersökning genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Coca-Cola i Sverige i samband med lanseringen av drycken FÏNLEY, där en klar majoritet (66%) av svenskarna svarar att de upplever att deras smakpreferenser för mat och dryck förändras med åren. Men vad är egentligen en vuxen smak? Friskhet uppskattas mer ju äldre man blir, medan sötma minskar påtagligt i popularitet. Undersökningen visar också att svenskarna tycker att en ”vuxen smak” är något som smakar mindre sött, eller att det vi äter och dricker generellt smakar mer.

I en undersökning genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Coca-Cola i Sverige, med anledning av lanseringen av drycken FÏNLEY, fick svenskarna svara på frågor om smakpreferenser. Närmare sju av tio svenskar (66%) upplever att deras smakpreferenser har förändrats med åren. Det visar sig att unga upplever förändringen tydligast, då 75% av 15-34-åringarna säger att deras smakpreferenser förändrats.

– Ändrade vardagsrutiner, hälsa och yttre påverkan såsom en utlandsresa till ett land med en annan mat- och dryckeskultur kan vara skäl till att vi utvecklar våra smakpreferenser. En så enkel sak som en förkylning kan öppna upp vår medvetenhet och bidra till nya smakupplevelser. Att den yngre målgruppen så tydligt känner att smakpreferenserna förändras kan bero på att man upplever mycket de åren och att man mer eller mindre utvecklar sig själv som person i form av vad man tycker om och inte, säger Mischa Billing, sommelier och lektor i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Friskhet blir mer populärt ju äldre vi blir, medan sötman minskar påtagligt i popularitet. I snitt svarar 39% av svenskarna att de idag föredrar mer friska smaker, något som är ännu mer populärt i den äldre målgruppen (56-79 år) där hela 57 % föredrar mer friskhet nu än tidigare.

– En fysisk förklaring till varför vi söker mer friskhet och mindre sötma i vuxen ålder är att med ålder drabbas många av mer eller mindre muntorrhet. Friskhet stimulerar salivutsöndringen, saliven är inte bara ett perfekt smörjmedel för hälsan i våra munnar, den stimulerar även aptiten. Det vattnas i munnen brukar vi säga när det vankas god mat. Barn uppfattar istället vissa smakar mycket tydligt, som till exempel friskhet. Sötma som är en mjukare smak upplevs ofta som den godaste av barn. Friskhet, beska och sälta är smaker som man behöver lära sig att uppskatta. Vuxna låter däremot gärna sötma ligga som en bas och bidra med smak och en känsla av fyllighet, men vi vill ogärna ha det som primär smak, säger Mischa Billing.

Vad anser du är en vuxen smak?

Idag talas det mycket om ”vuxna smaker” och vi ställde därför frågan vad man upplever som en vuxen smak. En tredjedel av svenskarna förknippar en vuxen smak med att det du äter och dricker helt enkelt smakar mer. En tredjedel tycker att en vuxen smak innebär att något smakar mindre sött. Det är även tydligt att smakkombinationer med beska och stramhet, samt med hög friskhet upplevs som vuxet.

– Jag tror att vår ökade medvetenhet kring smaker gör att vi eftersöker mer komplexitet i det vi äter och dricker. Smakkombinationer som gifter sig och ger känslan av att fylla munnen med smaker upplevs därför mer vuxet. Saker som inte smakar så mycket och saknar komplexitet kan ses som barnsligt, men med stigande ålder behöver våra sinnen, som mattas av, också högre smaker, säger Mischa Billing.

Hur väljer vi vad vi ska dricka?

Undersökningen har också tagit reda på vad vi svenskar baserar vårt val av dryck på. Närmare sex av tio svarar ”jag väljer det jag är sugen på” och fyra av tio svarar ”jag väljer det som passar in i sammanhanget”. Yngre (15-34 år) väljer i större utsträckning det man är sugen på (67%) medan äldre (56-79 år) väljer det som passar in i sammanhanget (56%).

­­– Det är tydligt att smakupplevelsen inte bara innefattar vad vi känner på tungan, utan att den även påverkas av sammanhanget. Medvetenheten om allt runtikring oss ökar med åldern och faktorer som kultur och det sociala sammanhanget blir i större och större utsträckning blir en del av smakupplevelsen. Vi blandar in känslor i smak, vilket påverkar våra val, avslutar Mischa Billing.

Coca-Cola möter svenskarnas efterfrågan

FÏNLEY är en alkoholfri dryck framtagen av Coca-Cola för att möta utvecklade smaklökar och mogna smakpreferenser. Drycken har mindre söta smaker och mer framträdande syrlighet och bitterhet och lanseras nu i Sverige som tredje marknad i världen.

– I vår kartläggning av den svenska dryckesmarknaden kan vi se att människor med åren väljer bort kolsyrade, alkoholfria drycker till förmån för kaffe, vatten och alkohol. Men många vuxna människor söker ett alternativ till smaksatt vatten eller alkoholhaltiga drycker. Det känns därför extra kul att kunna addera FÏNLEY till vårt sortiment av drycker och TNS Sifos undersökning stöttar vår teori om att våra smakpreferenser förändras med åren, säger Björn Lindblad, varumärkeschef för FÏNLEY i Sverige.

Drycken finns i tre smaker; Citron & fläder, Grapefrukt & blodapelsin, och Apelsin & tranbär och kommer att finnas i butik från vecka 16.

Mer om undersökningen

Undersökningen genomfördes av TNS Sifo under mars månad. 1 000 respondenter i åldern är 16-79 år har tillfrågats och intervjuerna genomfördes bland boende i hela riket. Resultatet vägs på kön, ålder och region. Se mer om undersökningen i bifogade pdf.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook