Ny undersökning visar: Pappa styr över fjärrkontrollen när familjen samlas framför tv:n

Pappa har störst makt i tv-soffan. Det visar en ny undersökning bland svenska tv-tittare. Närmare hälften svarade att pappa är den familjemedlem som oftast bestämmer över fjärrkontrollen. Dessutom framgår att nära 40 procent av familjerna ser på tv tillsammans 2-5 timmar i veckan.

När Com Hem ställde frågan ”Vem bestämmer oftast över fjärrkontrollen?” till drygt 3 000 svenska tv-tittare svarade hela 45 procent att det är pappa. Även mamma har en del att säga till om vad gäller familjernas tv-tittande. 25 procent uppgav att det är hon som håller hårdast i fjärrkontrollen.

Bland barnen är det lillasyster, tätt följd av storasyster, som har störst makt över fjärrkontrollen. Lillebror och storebror har desto mindre att säga till om i tv-soffan. Dessa fick minst antal röster och hamnar på delad sista plats.

”Det finns nog en fjärrkontrollschef i varje familj, men jag tror inte att slaget om fjärrkontrollen är riktigt lika laddat i dag som det var förr. Nu finns mängder av sätt att ta igen missade program på, som genom on demand och inspelningsbara digital-boxar. Den här valfriheten och flexibiliteten i tv-tittande vet vi är väldigt viktig för konsumenter idag”, säger Christofer Peilitz som är produktchef för tv på Com Hem.

Frågan om fjärrkontrollen ställdes till tv-tittare i kategorin ”familjer” i undersökningen Com-panelen, där drygt 3000 svenskar har svarat på frågor kring tv-vanor.

Av samma undersökning framgår även att 4 av 10 familjer tittar på tv tillsammans 2-5 timmar i veckan. 2 av 10 lägger så mycket som 6-10 timmar i veckan på tv-tittande tillsammans med familjen.

Fakta Com-panelen:

Com-panelen består av 5000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ för att föra en närmare dialog med konsumenter för att möta behov och önskemål. Respondenterna är Com Hem-kunder mellan 15 och 80 år som är geografiskt spridda över Sverige.

För frågor eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Jessica Sjöberg, Presschef, Com Hem

E-post: press@comhem.se