Norska företag väljer Compare Testlab som testpartner

Norska Nettfokus och Interlink Software Nordic - med spetskompetens inom test av nätverk och datakommunikation - väljer Compare Testlab för test av programvaror.
"Vi kompletterar varandra och har tillsammans ett unikt erbjudande", säger Jan Petter Torgersrud som ser stora affärsmöjligheter i ett svensk-norskt samarbete inom test.

"Compare Testlab har det vi saknar - möjligheten att testa och kvalitetssäkra en programvara innan den kommer ut i de i nätverk som vi testar", förklarar Jan Petter Torgersrud som driver företagen Nettfokus och Interlink Software Nordic med kontor i Kongsvinger.

Initialt har företagen lagt ut två uppdrag på Compare Testlab som testmiljö - dels för att testa hur en befintlig programvara för tester av nätverk fungerar på en ny Linux-plattform; dels för att testa möjligheterna att integrera en ny teknik för att mäta energiförbrukningen i lösningar som företagen erbjuder.

Jan Petter Torgersrud - som även är initiativtagare till IT-klustret IKT Kongsvinger som samarbetar med Compare Karlstad - ser stora affärsmöjligheter i ett fortsatt och fördjupat samarbete med Compare Testlab. "Vi kompletterar varandra och tillsammans får vi ett unikt och mer heltäckande testerbjudande för våra kunder", säger han.

Nettfokus och Interlink Software Nordic har spetskompetens inom datakommunikation och LAN/WAN-baserade nätverk. Nettfokus erbjuder som marknadsneutral aktör oberoende analyser och tester av nätverk - från akuta felsökningar ("brandkårsutryckningar") till mer långsiktiga stresstester och kvalitetskontroller. Till stöd i detta arbete använder Nettfokus en rad avancerade specialverktyg - bland annat Interlink Software som är ett verktyg för analyser av kapacitet, säkerhet och tillgänglighet i nätverk.

Med sin spetskompetens är Nettfokus idag en etablerad samarbetspartner till flera stora företag i Norge inom bland annat bank- och finanssektorn där kraven på säker datakommunikation är extra höga.

"Vi vet genom kunduppdrag att allt för många programvaror och system borde ha testats och kvalitetssäkrats bättre innan de tagits i drift - därför ser vi stora affärsmöjligheter för en leverantörsoberoende testpartner som Compare Testlab bland våra kunder i Norge", säger Jan Petter Torgersrud. Och han känner inte till något liknande på marknaden: "Det blev en glad överraskning när jag fick kännedom om Compare Testlab och förstod hur väl våra spetskompetenser kompletterar varandra".

Samarbetet mellan Nettfokus och Compare Testlab är ett första konkret resultat av kontakterna mellan Compare Karlstad och IKT Kongsvinger som ingår i Campus Kongsvinger i Norge.

"Vi vill vara bäst i Norge på att samverka med Sverige - och vi vill göra det genom de kontakter vi har med Karlstad och Värmland", förklarar Jan Petter Torgersrud som ser Compare som förebild för det nybildade IT-klustret i Kongsvinger: "Vi vill verka på liknande sätt som Compare - att fungera som mötesplats, nätverka, erbjuda gemensamma tjänster och vara ett språkrör för våra medlemmar mot media och politiker".

För att stärka det svensk-norska samarbetet har de båda klustren - Compare Karlstad och IKT Kongsvinger - tillgång till varandras kontorslokaler i Karlstad respektive Kongsvinger. "Intitialt handlar det om att skapa mötesplatser för att lära känna varandra och hitta samarbetsmöjligheter", konstaterar Jan Petter Torgersrud

Kontaktperson Nettfokus: Jan Petter Torgersrud +47 97072900
Kontaktperson Compare Testlab: Sven Wedemalm +46 705283828