Trender i säkerhetsforskningen på svensk-norsk erfarenhetskonferens i Karlstad

Forskarna Leonardo Martucci, Karlstads Universitet, och Einar Snekkenes, Høgskolen i Gjövik, deltar på den svensk-norska erfarenhetskonferensen "Internet och Säkerhet" som hålls 24-25 oktober i Karlstad. På konferensen föreläser även representanter för försvarsmakterna, myndigheter och IT-företag som arbetar med IT-säkerhet.

Forskningen inom datavetenskap vid Karlstads universitet är fokuserad på datakommunikation, datasäkerhet och programvarukonstruktion.

Høgskolen i Gjøvik er den eneste i Norge som tilbyr et dedikert doktorgradsprogram i informasjonssikkerhet - og som tilbyr studieprogrammer i informasjonssikkerhet på både bachelor, master og Ph.D.-nivå. De skal nå lede den nasjonale forskerskolen i informasjonssikkerhet, som etablerers av Forskningsrådet. Forskningsmiljøet i informasjonssikkerhet ved høgskolen er et av de større i Europa.

På den svensk-norska erfarenhetskonferensen "Internet och Säkerhet" 24-25 oktober i Karlstad kommer Leonardo Martucci och Einar Snekkenes att tala om ”Trender i säkerhetsforskningen”.

Leonardo Martucci, senior researcher i datavetenskap vid Karlstads Universitet, kommer att tala om Cloud Accountability Project (A4Cloud) – ett europeiskt forskningsprojekt där forskarna i Karlstad verkar inom området integritet.

Einar Snekkenes er professor, dr. philos, ved Høgskolen i Gjøvik. Han jobber med informasjonssikkerhet, informasjonsikkerhetsledelse, risikostyring og forretningsutvikling innen informasjonsikkerhet. Einar deltar i ulike internasjonale forskningsprosjekter bl.a. sammen med Karlstad universitet.

Oktober är EU:s IT-säkerhetsmånad (European Cyber Security Month) enligt ett initiativ för att öka medvetandet bland medborgarna om IT-säkerhet och cyberhoten i vardagen. En rad aktiviteter genomförs i Europa under säkerhetsmånaden - bland annat denna svensk-norska erfarenhetskonferens i Karlstad med ledande aktörer inom området.

• Tid: Lunch till lunch 24-25 oktober 2013
  • Plats: Karlstad CCC (Congress Culture Centre)
  • Kostnad: Hela konferensen inklusive luncher är kostnadsfri genom stöd från Svensk-norska Interreg-projektet IT och Säkerhet i Inre Skandinavien (ISIS) och Projektnätverk för digitala agendan i Östersjöregionen (DA BSR) - men om du inte kommer utan avanmälan debiteras en avgift på 500 SEK.
  • Middag och hotell: Enda kostnader som tillkommer är för eventuell middag och hotellrum. Kan bokas vid anmälan.
  • För mer information om och anmälan senast 18 oktober till konferensen >>

• it-utbildning karlstad