80 miljarder sparade vi på konton utan ränta och förlorade därmed…

80 miljarder sparade vi på konton utan ränta och förlorade därmed…

…runt 640 miljoner i utebliven ränta. Under 2000-talet har svenska hushåll ökat sitt sparande markant och bankkonton har blivit en populärare sparform än både fonder och försäkringar.

Enligt SCB nettosparande vi nästan 365 miljarder kronor under senaste året. År 2011 sparade vi 233 miljarder.

Svenska hushåll är bland de mest sparsamma i hela världen

Trots stigande bostadspriser och ökad skuldsättning sparar hushållen en stor del av sina inkomster. Räknar vi bort tjänstepension och premiepension sparade vi 150 miljarder det senaste året. Under 2014 sparade vi hela 15 procent av våra inkomster. Hushållens finansiella tillgångar har ökat till att motsvara 184 procent av hushållens disponibla årsinkomst.

På bara femton år har alltså svenskarna gått från att spendera omkring fem procent mer än vad de tjänade, till att spara en stor del av sin årliga inkomst. Vi har gått från slösare till sparare (SBAB Inlåning & Sparande nr.11)

Kontosparandet har vunnit på bekostnad av värdepapper och kontanter

117 miljarder kronor sattes in på bankkonton, 39 miljarder sparades i fonder och 17 miljarder i privata försäkringar. De svenska hushållen har däremot sålt värdepapper till ett värde av 19 miljarder kronor och minskat sitt innehav av kontanter med fyra miljarder.

Storbankerna marknadsandelar på inlåning minskar långsamt

För fem år sedan stod storbankernas andel av inlåning för 72 procent. Förra året hade andelen sjunkit till 68 procent. Enlig SBAB har denna andel legat relativt still under året. Trots 0-ränta hos storbankerna!

Över 640 miljoner i utebliven ränta!

Runt 80 miljarder satte vi alltså in hos storbankernas konton under året. Det troliga är att vi där har fått 0 procent i ränta. Hade vi satt in dem på ett konto med 0,8 procent i ränta istället (idag finns det 8 aktörer som erbjuder mellan 0,8-0,95 procent i ränta) hade vi gemensamt tjänat över 640 miljarder kronor.

Dags för sparkonto med ränta?