Insättnings-garanti – är det viktigt?

Insättnings-garanti – är det viktigt?

Eftersom vi har en obefintlig inflation så varken tjänar eller förlorar du på att ha dina sparpengar på ett sparkonto hos din bank. Eller? Eftersom det finns bättre alternativ så kan man säga att du förlorar cirka en procent i möjlig avkastning per år.
Idag erbjuder storbankerna dig noll procent i ränta för att förvara dina sparpengar i och med att reporäntan ligger på minus 0.35 procent.

Det finns ett flertal institut som erbjuder över 0,8 procent i ränta

Just nu är den bästa ränta du kan få på ett rörligt sparkonto 1,05 procent. Med insättningsgaranti. Det är 1,05 procent bättre ränta än hos storbankerna. Binder du pengarna i tre år kan du få upp till 0,7 procents ränta hos storbankerna. Väljer du bort garantin kan du få 6,50 procent i avkastning.

Men vad betyder egentligen insättningsgarantin?

Går din bank eller finansinstitut i konkurs betalar Riksgälden upp till 100 000 Euro till dig för de pengar du har på ett sparkonto med insättningsgaranti. 100 000 euro per person och per bank är det som gäller. Har du mer än så sparat bör du alltså skaffa flera konton på olika banker/institut för att garantin ska täcka alla dina sparpengar.

Inlåningsföretag utan insättningsgaranti – vad gäller där?

Sätter du in pengar i ett inlåningsföretag utan insättningsgaranti så förlorar du dina pengar vid en konkurs. Just nu rapporterar media om att företaget Trustbuddy (där privatpersoner lånar ut till privatpersoner) är satt i konkurs. Omkring 3 500 långivare drabbas och risken är att de nu inte får tillbaka sina pengar. Det är ovanligt med konkurser bland dessa bolag och andra inlåningsföretag men det förekommer. Väljer man att spara sina pengar i ett företag utan insättningsgaranti så ska man vara medveten om att den högre avkastning man får också betyder större risk.

I vår jämförelse kan du se vilka banker och institut som har insättningsgaranti och vilka som inte har garantin, och se vilka räntor de erbjuder. Du kan även söka anslutna institut hos Riksgälden.