Bli inte av med ränterabatten på bolånen!

Bli inte av med ränterabatten på bolånen!

Var tredje bolånekund har fått ränterabatten borttagen enligt en undersökning av Villaägarnas Riksförbund

Det har pratats mycket om vikten av att förhandla sina bolåneräntor i media på senare tid (läs mer). Vad som är viktigt att komma ihåg när man förhandlar är att se till att man får behålla sin ränterabatt över tiden. Ränterabatten är skillnaden mellan räntan som banken anger på nätet och den ränta som du får av banken och i själva verket betalar.

Var tredje har blivit av med sin ränterabatt

Enligt en undersökning av Villaägarnas Riskförbund så har var tredje bolånekund fått sin ränterabatt borttagen. Av dessa har åtta av tio inte fått någon information innan och hela 46 procent nekades att få tillbaka rabatten trots att omständigheterna kring lånen var de samma som tidigare.

1280 personer svarade på Villaägarnas webb-enkät i februari i år där frågor kring bolån och ränterabatter ställdes. Undersökningen visar att Handelsbanken, Nordea och Danske Bank ligger något över genomsnittet för banker där kunder har blivit av med sin rabatt. Nordea är den bank som oftast ger tillbaka borttagen rabatt vid ny förhandling.

Att tänka på vid en förhandling med banken om dina bolån (läs mer):

• Se till att ha ränterabatten dokumenterad från banken. Hur stor den är och hur länge den gäller.
  • Kontrollera kontinuerligt att du har kvar rabatten. Kontakta banken direkt vid frågor.

Villaägarnas webb-enkät: Resultat av webbenkät om slopade ränterabatter