Kommer ränteavdraget att tas bort?

Kommer ränteavdraget att tas bort?

Kan bolånetak, amorteringskrav och slopande av ränteavdrag få våra bolån att minska?

Att svenska hushåll har stora bostadslån är nog ingen nyhet för någon. Att vi är det minst skuldfria landet i EU kanske däremot förvånar några. Endast 2,8 procent av svenska hushåll ägde sitt boende skuldfritt år 2010 vilket kan jämföras med spanska hushåll där 47,7 procent ägde sitt boende skuldfritt enligt bloggen Cornocupia.

Den totala bolåneskulden i Sverige har ökat med 72 procent sedan 2006 men trots en ökning av hushållens lån första kvartalet i år med 4,8 procent (27 miljarder kronor) så är det den lägsta låneökningen vi har haft på åtta år.

Så vad görs för att minska våra skulder?

• Bolånetak

1 oktober 2010 införde Finansinspektionen det så kallade Bolånetaket som är en begränsning av belåningsgraden på bostäder. Den som köper en bostad måste kunna lägga in 15 procent av bostadens värde som kontantinsats. En undersökning som gjordes ett år efter införandet visar att Bolånetaket verkar fungerar. Andelen hushåll med nya bolån över 85 procent i belåningsgrad har minskat från 20 till 9 procent på två år.

• Amorteringskrav?

Nyligen gick Swedbanks vd Michael Wolf ut med ett förslag på ett amorteringskrav på bolån över 75 procent av marknadsvärdet av bostaden. Förslaget fick inget positivt mottagande från de andra storbankerna men finansmarknadsminister Peter Norman säger att en lagstiftning inte kan uteslutas.

• Sänkning av ränteavdraget?

Ränteavdraget, rätten till att dra av 30 procent av sina ränteutgifter mot annan inkomst, introducerades för att ge de utan sparkapital en möjlighet att skaffa ett första hem. Nu ifrågasätts ränteavdraget från flera håll. Länsförsäkringar Banks vd Rikard Josefson kräver att dagens system med ränteavdrag för bolåneräntor ses över. Ett förslag från Catharina Hagen, tidigare moderat riskdagsledamot och ledamot i skatteutskottet, är att sänka avdragsrätten från 30 procent till 15 procent.
Carolina Neurath har även hon debatterat om ränteavdragets vara eller icke vara (i Svenska Dagbladet) där hon ifrågasätter att belåning subventioneras samtidigt som sparande beskattas. Carolina har även intervjuat finansminister Anders Borg som bestämt säger att ränteavdraget skall vara kvar. ”Det är en del av det svenska skattesystemet och det pågår inga diskussioner att ändra det” säger han.

Äger du ditt boende?

Jämför bolån

Originalartikel hos Compricer: Kommer ränteavdraget att tas bort?