Deklaration: 3 tips och 6 vanliga avdrag

Deklaration: 3 tips och 6 vanliga avdrag

Den andra maj ska deklarationen vara inne. Igår öppnade möjligheten att deklarera hos Skatteverket. Men ha inte för bråttom.

Lägg en timme eller två på att gå igenom din deklaration. Stämmer de förtryckta siffrorna? Finns det några avdrag du kan göra? Har du skrivit in ditt kontonummer?

Några tips:

1. Deklarera digitalt
    Det är enklare att deklarera digitalt än på papper. Gör du någon ändring räknar programmet om din skatt och det brukar resultera i att deklarationen blir mer korrekt. Glöm inte att anmäla ett bankkonto så att du får eventuell återbäring utbetald.
  2. Ha inte för bråttom - men deklarera i tid
    Deklarerar du digitalt före den 2 april utan ändringar så får du din eventuella återbäring redan i april. Men, ha inte för bråttom. Ge din deklaration någon timme och se över det förtryckta. Är det korrekt? Fundera också på om du har gjort något under året som du kan göra avdrag för. Och om ni är flera i hushållet, se över om det kan löna sig att överföra ränteavdrag eller rut och rot-avdrag till varandra.

Deklarationen ska vara inne den 2 maj i år. Blir du en dag sen får du betala en avgift på 1 250 kronor. Har du giltigt skäl till att du har svårt att lämna in deklarationen i tid, ansök om anstånd. Är du inte riktigt klar klockan 24.00 på deklarationsdagen - godkänn deklarationen och gör kompletteringar dagen efter. Så länge din deklaration inte har blivit behandlad går det att göra ändringar.

3. Missa inte att betala in din kvarskatt
    Om du får kvarskatt så ska du vara medveten om att du betalar en ränta på detta. Är kvarskatten över 30 000 kronor så betalar du redan 1,25 procent på beloppet. Är din kvarskatt under 30 000 kronor så börjar du betala ränta från och med 3 maj. Efter förfallodagen (oftast november) betalar du 16,25 % i ränta.

De vanligaste avdragen:

1. Ränteavdrag
    Du får en skattereduktion på 30 procent av räntan du har betalat på lån under året upp till 100 000 kronor. Över 100 000 kronor är avdraget 21 procent. Ränta på studielån får man inte dra av, däremot får du dra av för ränteskillnadsersättning om du brutit ett bundet bolån i förtid. Ränteavdraget är förtryckt i deklarationen men du behöver se över att det stämmer.

Du måste ha betalat skatt under året för att få göra avdrag. Är ni två som står på lånet, och en av er inte har arbetat under året, kan ni föra över skattereduktionen till den andre.

2. Rut och rotavdrag
    Du kan ha rätt till rotavdrag om du har anlitat hantverkare för husarbeten.
    ROT-avdraget 30 % max 50 000 kr.
    RUT-avdraget 50 % max 25 000 kr

Totalt avdrag är max 50 000 kronor per person. Även här kan man skriva över sin skattereduktion på sin partner om båda äger bostaden. Obs. Du får inte anlita släktingar för husarbeten om du vill kunna göra avdrag. Dessa personer räknas som släktingar.

3. Bostadsförsäljning
    Vid deklaration av bostadsförsäljning gör många misstag. Har du sålt din bostad 2018 läs på ordentligt hos skatteverket om vad du får göra för avdrag när du räknar ut vinst eller förlust. För eventuell vinst ska du betala vinstskatt (30 % skatt på 22/30 av vinsten) om du inte gör ett uppskov på detta. Det finns ett politiskt förslag just nu om att räntan på uppskovet ska tas bort. Inget beslut är taget än men fundera lite på detta innan du bestämmer dig för att betala vinstskatten/göra uppskov. Gör du uppskov kan du när som helst ångra dig och betala in vinstskatten. Glöm inte att du även får göra avdrag för en eventuell förlust vid försäljning.
  4. Pensionssparande
    Om du inte får tjänstepension i din anställning kan du spara till din pension själv i en pensionsförsäkring och göra avdrag för detta. Detsamma gäller för dig som egenföretagare.
  5. Resor till och från arbetet
    Du får göra avdrag för utgifter över 11 000 kronor för resor till och från arbetet under vissa förutsättningar. Reser du med bil eller motorcykel har du rätt att göra avdrag om avståndet är mer än fem kilometer och om du gör en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt. Reser du med kollektivtrafiken ska avståndet mellan din bostad och din arbetsplats vara mer än två kilometer.
  6. Kapitalförluster
    Förlustaffärer du har gjort i samband med försäljning av aktier och andra marknadsnoterade värdepapper (i en aktiedepå - inte ISK eller Kapitalförsäkring) får du kvitta rakt av mot vinster. Har du inga vinster att göra avdrag för får du i andra hand göra avdrag för dina förluster med upp till 70 procent av förlustvärdet under inkomstslaget kapital. I tredje hand kan du dra av 70 procent av din aktieförlust mot skatten på din inkomst. Skattereduktionen är 30 procent upp till ett underskott av 100 000 kronor. Större förluster ger en skattereduktion på 21 procent.

Här kan du lyssna på lite tips från mig i Expressen TV (1.28 minuter).