Deklarationsdags: Nyheter, datum, avdrag, fällor, tips och en varning

Deklarationsdags: Nyheter, datum, avdrag, fällor, tips och en varning

Mycket av vårt fokus ligger på annat än vår deklaration i dessa osäkra tider, men ett tips är att se till att ha koll på det du kan ha koll på. Till exempel din deklaration. 4 maj är det deadline.

Nytt för i år

• Alla kan deklarera digitalt från och med 17 mars även de som inte har en digital brevlåda.
  • Det skickas inte ut kontrolluppgifter från arbetsgivare och pensionsutbetalare. Inkomster och skatter under 2019 har istället redovisats löpande, månadsvis. Du behöver alltså själv leta upp tex dina lönespecar för att dubbelkolla att informationen är korrekt.
  • I årets deklaration kommer vi återse skattereduktion för gåvor och se den nya public service skatten för första gången
  • Skatteverket har också lanserat en ny tjänst för att underlätta deklaration av bostadsförsäljning. Ni hittar den här Skatteverket

Viktigaste datumen att ha koll på:

• 12 februari: Från och med 12 februari betalar de som har en kvarskatt över 30 000 kronor redan ränta, 1,25 procent på beloppet.
  • 31 mars: Deklarera senast 31 mars, utan ändringar, för få skatteåterbäringen till påsk.
  • 4 maj: Deklarera senast 4 maj utan ändringar om du vill ha pengarna före midsommar. Och deklarera i tid. En dag sen och du får betala 1 250 kronor i förseningsavgift.
  • 5 maj: Från och med 5 maj så får de med kvarskatt även under 30 000 kronor betala ränta, 1,25 procent på beloppet.
  • November: Från och med förfallodagen för din skatt (oftast i november) betalar du 16,25 procent i ränta på kvarskatten.

De vanligaste 6 avdragen:

1. Ränteavdrag

Du får en skattereduktion på 30 procent av räntan du har betalat på lån under året upp till 100 000 kronor. Över 100 000 kronor är avdraget 21 procent. Ränta på studielån får man inte dra av, däremot får du dra av för ränteskillnadsersättning om du brutit ett bundet bolån i förtid. Ränteavdraget är förtryckt i deklarationen men du behöver se över att det stämmer.

Du måste ha betalat skatt under året för att få göra avdrag. Är ni två som står på lånet, och en av er tex inte har arbetat under året, kan ni föra över skattereduktionen till den andre.

2. Rut och rotavdrag

Du kan ha rätt till rotavdrag om du har anlitat hantverkare för husarbeten och rutavdrag när du anlitat hjälp för hushållsnära tjänster. Rotavdraget är 30 procent av arbetskostnaden upp till 50 000 kronor. Rutavdraget är 50 procent av arbetskostnaden upp till 50 000 kronor.

Totalt avdrag är max 50 000 kronor per person (för både rut och rot). Även här kan du skriva över sin skattereduktion på din partner om ni båda äger bostaden. Obs. Du får inte anlita släktingar för husarbeten om du vill kunna göra avdrag.

3. Bostadsförsäljning

Vid deklaration av bostadsförsäljning gör många misstag. Har du sålt din bostad 2019 läs på ordentligt hos skatteverket om vad du får göra för avdrag när du räknar ut vinst eller förlust. För eventuell vinst ska du betala vinstskatt (22 %) om du inte gör ett uppskov på detta.

Du kan också välja att göra uppskov på skatten. Det innebär att man skjuter upp skatten på framtiden. När man skjuter upp skatten så tar skatteverket en ränta (0,5 procent per år på uppskovet dvs vinsten) på den skuld som man skjuter upp. Räntan på den skatteskuld du skjuter upp motsvarar ca 3,25 procent i bankränta. Det innebär att det är dyrare att göra uppskov än att låna pengar på banken och betala av skatten så länge bankräntan är under 3,25 procent. Det finns ett politiskt förslag just nu om att räntan på uppskovet ska tas bort. Inget beslut är taget än men fundera lite på detta innan du bestämmer dig för att betala vinstskatten/göra uppskov. Gör du uppskov kan du när som helst ångra dig och betala in reavinstskatten. Glöm inte att du även får göra avdrag för en eventuell förlust vid försäljning.

4. Pensionssparande

Om du inte får tjänstepension i din anställning kan du spara till din pension själv i en pensionsförsäkring och göra avdrag för detta. Detsamma gäller för dig som egenföretagare.

5. Resor till och från arbetet

Du får göra avdrag för utgifter över 11 000 kronor för resor till och från arbetet under vissa förutsättningar. Reser du med bil eller motorcykel har du rätt att göra avdrag om avståndet är mer än fem kilometer och om du gör en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt. Reser du med kollektivtrafiken ska avståndet mellan din bostad och din arbetsplats vara mer än två kilometer.

6. Kapitalförluster

Förlustaffärer du har gjort i samband med försäljning av aktier och andra marknadsnoterade värdepapper (i en aktiedepå - inte ISK eller Kapitalförsäkring) får du kvitta rakt av mot vinster. Har du inga vinster att göra avdrag för får du i andra hand göra avdrag för dina förluster med upp till 70 procent av förlustvärdet under inkomstslaget kapital. I tredje hand kan du dra av 70 procent av din aktieförlust mot skatten på din inkomst. Skattereduktionen är 30 procent upp till ett underskott av 100 000 kronor. Större förluster ger en skattereduktion på 21 procent.

Två potentiella fällor

1. Även om det inte finns så många avdrag att göra i dagsläget så är det viktigt att man ser över vad man kan göra så man inte missar något. Se också över om du har betalat tillräckligt med skatt för att göra ränteavdrag och rot och rutavdrag. Om inte kanske du kan föra över avdraget på din partner?

2. Har du sålt bostad är det också viktigt att du har koll på vilka avdrag du får göra när du ska räkna ut din vinst - som du sen ska skatta på. Skatteverkets nya tjänst som lanseras i år (du hittar den här) hjälper dig med detta.

Några sista tips

• Anstånd med deklarationen. Tänk på att du kan få anstånd med deklarationen om du har giltigt skäl - så länge du ansöker om det i tid. Så vet du redan nu om att du kan få problem med att lämna in deklarationen i tid, kanske pga omständigheter runt Coronaviruset, ansök redan nu om anstånd. Har du ett företag kan du läsa på hos Skatteverket som skriver: “Skatteverket vill påminna företagare om möjligheten att ändra debiterad preliminärskatt om företaget drabbas ekonomiskt på grund av Corona-pandemin”.
  • Deklarera digitalt. Det är betydligt enklare och programmet räknar ut den korrekta skatten du ska betala om du gör ändringar.
  • Anmäl ett bankkonto: Glöm inte att anmäla ett bankkonto så att du får eventuell återbäring utbetald.
  • Deklarera i tid med ge deklarationen lite tid. Att få tillbaka lite pengar tidigt kan locka dig till att godkänna deklarationen direkt. Gör inte det - ge din deklaration lite tid. Se över hur ditt år har sett ut och se över om du kan göra några avdrag. Och om ni är flera i hushållet, se över om det kan löna sig att överföra ränteavdrag eller rut och rot-avdrag till varandra. För visst är det bättre med lite mer pengar tillbaka vid midsommar än lite mindre pengar en månad tidigare?

Varning!

Skatteverket frågar aldrig efter dina kontouppgifter i mejl eller SMS. Endast via e-tjänster där du själv har loggat in med din e-legitimation. Klicka inte på länkar, Öppna inte bilagor, Svara inte. RADERA!

Läs mer om kvarskatt här: Kvarskatt eller tillbaka på skatten - snart vet du!