Din deklaration: Detta granskar Skatteverket extra i år

Din deklaration: Detta granskar Skatteverket extra i år

Senast måndagen den 2 maj klockan 24 ska du ha skickat in din deklarera (privatperson) eller deklarerat digitalt. I går meddelade Skatteverket vilka områden som specialgranskas i årets deklaration.

För privatpersoner är det återigen Rut- och Rot-avdrag som specialgranskas 2016

Skatteverket meddelade igår att de kommer att fokusera sin granskning på fyra områden inom Rut och Rot:

1. Utföraren av arbetet får inte vara närstående. Till gruppen närstående finns bland andra makar, föräldrar, mor- och farföräldrar, barn, samt syskon med deras makar.

2. Avdrag där inget jobb utförts eller där arbetet inte betalats

3. Privatpersoner med enskild näringsverksamhet inom jord- och skogsbruk. Här finns det risk för dubbla avdrag. Man får inte göra rut- och rot-avdrag som privatperson och sedan även göra momsavdrag i firman.

4. Utökad kontroll av Fönster och Fiber. Det finns speciella regler när man renoverar fönster som många inte vet om. Fönster måste renoveras ”på plats” för att ge avdrag. För installation av fiber så gäller det att man får endast avdrag för det arbete som gjorts ”på egna tomten” och på bostaden.

Enligt skatteverket är felen vi gör ofta misstag

Om man försöker göra ett avdrag för en kostnad man har haft, men som man inte beviljas avdrag för, så underkänns avdraget bara. Om man däremot försöker göra ett avdrag för en kostnad man inte har haft, eller har anlitat t.ex. en närstående för att utföra arbetet, kan man få ett skattetillägg som även kan sträcka sig flera år tillbaka i tiden. ”Fusk” över 40 000 kronor i skatt kan även polisanmälas till ekobrottsmyndigheten.

Skatteverket gör även slumpmässiga kontroller

Sannolikheten att din deklaration blir granskad ökar t.ex. om du deklarerar på papper, om du gör avdrag för första gången, om du tidigare gjort fel eller försökt göra avdrag du inte har rätt till, om det är stora skillnader i den förtryckta deklarationen och den du skickar in, om du har gjort en bostadsförsäljning och om du har sålt aktier, särskilt med emissioner, splittar och avknoppningar.

Bästa tipset – deklarera elektroniskt

Eftersom din elektroniska deklaration kommer med förtryckt information och gör din skatteuträkning åt dig är det mindre risk för att du gör fel.

Viktiga datum:

• 13 februari (förra veckan): Har du ett förväntat underskott på över 30 000 kronor på skattekontot börjar du betala ränta (1,25 %).
  • 16 mars-15 april: Inkomstdeklarationen skickas ut.
  • 22 mars: Du kan logga in på skatteverket.se och deklarera. Du behöver inte vänta på din pappersdeklaration.
  • 2 maj: Din deklaration ska vara hos Skatteverket. Förseningsavgiften är 1 000 kr.
  • 3 maj: Från och med idag får du betala ränta på underskott på under 30 000 kronor på skattekontot (1.25 %).
  • November: Från och med förfallodagen för din kvarskatt får du betala 16,25 % i ränta.

Ps. Har du ett överskott på ditt skattekonto så får du motsvarande 0,8 procent i ränta (räntan är 0,56 procent och är skattefri). Har du t.ex. en skatteskuld från en bostadsförsäljning är ditt skattekonto ett bra ställe att förvara dessa pengar på tills de ska betalas ut. Begär en utbetalningsspärr.

Lycka till!