Economista: ta makten över din ekonomi och få ett roligare liv

Economista: ta makten över din ekonomi och få ett roligare liv

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius ger oss tips ifrån deras bok Economista: ta makten över din ekonomi och få ett roligare liv, som ges ut i september: Ha koll på dina kostnader, våga prata pengar och förstå din relation till pengar!

Er nya bok ska hjälpa oss att styra bättre över vår ekonomi. Vilken typ av råd och verktyg får vi i boken?

Boken ger konkreta råd. Alltifrån hur man får en bra och sund relation till pengar, hur man shoppar smartare, får pengar över till sina drömmar till hur man vågar prata om pengar i en relation. Vi har skapat en verktygslåda som är lätt att använda i sin vardag, och metoder som vi själva testat och lever efter - helt enkelt att leva som en sann Economista.

Varför har ni skrivit en bok om privatekonomi? Har många av oss dålig koll på vår privatekonomi?

För att när man har koll och kontroll på sin ekonomi och pengar får man energi till roligare saker i livet än att ligga sömnlös av finansiell stress! Vanligaste orsaken till t.ex. skilsmässa är bråk om pengar. 38 % av kvinnorna i Sverige har problem med sin ekonomi och de värsta skuldfällorna för tjejer är sms-lån.

Vilka är era bästa tips för att få ordning på privatekonomin?

• Ha koll på dina kostnader. Det är lättare att minska sina utgifter och få en bra ekonomi, än att öka sina inkomster. Många människor tjänar mycket men har ändå inte råd med sina drömmar. T.ex. att spara in en kaffe latte /dag ute blir ca 11000 kronor på ett år.

• Våga prata om pengar och pengasvårigheter som tips till andra. Pengar kan förstöra ens liv, ens relation med mer. Våga prata innan det blir problem!

• Förstå varför man har en bra eller dålig relation till pengar och våga och vilja förändra det om det förstör eller påverkar ens liv negativt.
Ni åker runt och föreläser nu också om ekonomi – vad är den vanligaste frågan ni får från deltagarna? Och vad svarar ni?

Vi får frågor kring alltifrån entreprenörstips, hur man ska driva företag till vilka aktier som är köpvärda. Många frågor rör dock pengapsykologi och relationer. Frågor som man inte tänkt på eller vågat tänka på/ta upp. Ofta handlar det om att ställa sig frågan: Varför agerar jag så här med pengar? Vad beror det på? Vilka tidiga minnen har skapat ett dåligt eller ett bra beteende? Hur vill jag att min relation till pengar ska vara?

I vår bok ger vi verktyg som hur man tittar på sina mönster och hur man bygger nya positiva vanor och känslor till pengar. Hur man attraherar pengar helt enkelt. Det handlar om att komma in på rätt spår och aktivt bryta gamla dåliga mönster. Som när man bestämmer sig för att sluta röka och börja träna, äta frukt istället för godis osv. När det gäller relationer: Först och främst - ta upp frågan hellre än att det senare blir ett problem. Knyt pengafrågan till era gemensamma drömmar istället för att se det som något trist nödvändigt ont. När ni är trygga i era pengar och kan prata om det - ja då kan ni fokusera på kärlek och en rolig vardag istället!

Här hittar ni Isabellas blogg
Här hittar ni Pingis blogg

Originalartikel hos Compricer: Economista: ta makten över din ekonomi och få ett roligare liv