Får du 2,5 procent eller 0,55 procent på ditt sparkonto?

Får du 2,5 procent eller 0,55 procent på ditt sparkonto?

Just nu skiljer det 1,95 procent i rörlig sparränta mellan bästa kreditinstitut och bästa storbank. Båda erbjuder insättningsgaranti och fria uttag.

3000 kr i ränta hos Bluestep finans och 900 kronor hos Handelsbanken

Svenska Dagbladet uppmärksammade vår jämförelse av sparräntor i juli och ger oss ett exempel på avkastningsskillnad: Om du sätter in 100 000 kronor och binder kapitalet i ett år får du ca 3000 kronor i ränta hos BlueStep Finans. Hos Handelsbanken får du 900 kronor i ränta efter ett år. Sätter du in pengarna på ditt lönekonto får du 0 kronor i ränta efter årets slut.

Sparräntor, räntor på lån, inflationen och reporäntan har sjunkit

Sparräntorna har gått ner under senare tid, inflationen har backat liksom Riksbankens styrränta (reporäntan). Jämför vi 5 år tillbaka är det tydligt att vi har låga räntenivåerna idag. Reporäntan låg på 4,50 procent i augusti 2008 och ligger på 1 procent idag. SEB erbjöd en rörlig ränta på 4 procent i augusti 2008 och idag får vi 0,55 procent i ränta på samma konto. Inflationen låg på över 4 procent i augusti 2008 och är idag negativ.

”Det är fascinerande att storbankerna har så dålig ränta och ändå så mycket kunder”

Trots stora skillnader i sparränta så fortsätter storbankerna att attrahera kunder. Och svenskarna har mer pengar på banken än någon gång tidigare. Före finanskrisen 2007 hade vi cirka 700 miljarder på bankkonton. Idag är summan drygt 1250 miljarder.

Enligt SBAB hamnade tre fjärdedelar av sparkapitalet, som under juni uppgick till 43 miljarder, hos storbankerna. 31 miljarder sattes in på konton hos storbankerna och 12 miljarder sattes in hos andra banker/sparinstitut. Enligt Maria Landeborn, privatekonom på SBAB, börjar dock fler få upp ögonen för de låga räntorna som storbankerna erbjuder och fler och fler söker sig till andra banker/institut för bättre ränta. Sparkontot är ett mycket bra exempel på när det lönar sig att vara otrogen”, säger hon.

Många av oss sitter med sparkonton hos storbankerna av bara farten

Okunskap om hur dålig ränta vi får hos storbankerna (och vilken ränta andra institut kan ge oss) i kombination med ”lathet” kan vara förklaringen till att vi fortfarande spar hos storbankerna. Eller tron att det inte finns så mycket pengar att tjäna och att storbankerna skulle vara säkrare att spara hos. Många av oss sitter dessutom med sparpengar på lönekontot – där vi oftast får 0 procent i ränta.

Bäst rörlig ränta just nu (13 augusti 2013):
50 000 kr med insättningsgaranti och fria uttag

1. Santander 2,50 %
  2. SBAB 2,45 %
  3. Hoist Spar 2,30 %
  4. Resurs Bank  2,30 %

Bäst rörliga ränta just nu Storbanker (13 augusti 2013):
50 000 kr med insättningsgaranti och fria uttag

1. SEB 0,55 %
  2. Handelsbanken 0,10 %
  3. Swedbank 0,10 % (om kund e-sparkonto med 0,50 % ränta)
  4. Nordea 0,10 % (förmånskonto för förmånskunder med 0,30 % ränta)

Jämför sparräntor och sparkonton

Artikel i SvD: Svenska hushålls stora räntemiss

Rapport från SBAB: Kontosparandet i juni krossade alla tidigare rekord

Originalartikel hos Compricer: Får du 2,5 procent eller 0,55 procent på ditt sparkonto?