Gör inte som jag gjorde!

Gör inte som jag gjorde!

Pensionsförsäkring: 88 000 kronor sparat under 12 år. Resultat: 73 000 kronor till pensionen. Anledning: Höga avgifter

I förra veckan uppdagades det igen att vi fondsparare blir ”lurade”. Denna gång handlade det om en förvaltare som tar ut höga avgifter för en fond utan att leverera bra avkastning. Och samtidigt, enligt artikelförfattaren på SvD, utvärderar fondens resultat på att mycket anmärkningsvärt sätt.

Jag blev upprörd och skrev en krönika på aftonbladet.se

Där delade jag med mig om att jag själv har gjort en dålig investering. Jag sparade tidigare till min pension efter rådgivning från bank. 500 kronor i månaden satte jag av plus en engångsinsättning. När jag efter 12 år tog mig en rejäl titt på sparandet förstod jag att det inte var bra. Jag avslutade nysparandet men fick inte flytta befintligt sparande – så avgifterna fortsatte att ticka på. När jag två år senare äntligen fick flytta sparandet hade jag sparat totalt 88 000 kronor och värdet på fonden var 73 000 kronor.

Madrassen hade varit bättre
Madrassen hade alltså varit betydligt bättre. En indexfond med låg avgift hade nästan fördubblat mitt kapital. Nu hade alltså 15 000 försvunnit. Höga avgifter är förklaringen. Jag berättade inte detta för att gnälla, jag har mig själv att skylla, utan för att få fler att ifrågasätta sitt sparande. Vi är nog många som köper dyra sparprodukter efter rekommendationer. Och forskningen visar tydligt att dessa rekommendationer sällan är bra för oss utan snarare bra för de som rekommenderar dem till oss.

Dagens Industri gjorde en kartläggning under 2014 av de fyra storbankernas tre största aktiefonder. Endast vid 6 av 36 möjliga tillfällen de senaste tre åren slog fonderna index. Och detta är inte på grund av att bankerna har dåliga förvaltare utan för att det är svårt att slå index. Och om man då dessutom tar ut en hög avgift är det, som visat, näst intill omöjligt över tid.

En studie från 2014 utförd av Kungliga Tekniska Högskolan visar att konsumenterna gjorde sämre finansiella val när de rådfrågade en bankrådgivare än om de gjorde valen på egen hand. Inte förvånande när en rapport från Finansinspektionen visar att rådgivare tjänar upp till tio gånger mer i provision på dyra finansiella produkter jämfört med mer för kunden fördelaktiga sparformer.

Forskning visar också entydigt på att vi som konsumenter får en bättre avkastning
, i genomsnitt, om vi investerar i en billig indexfond istället för att betala för en aktivt förvaltad fond. Och visst, det finns guldkorn. Man kan hitta fonder som trots hög avgift (eller kanske pga.) levererar bra avkastning. Majoriteten levererar dock inte.

Några av er tycker säkert att jag får skylla mig själv

Och tro mig, ingen grämer sig mer än jag över hur dålig koll jag hade. Men jag bjuder på det. Och hoppas att mitt misstag kan få några av er att ta en ordentlig titt på ert sparande och ifrågasätta bankens rådgivare nästa gång de rekommenderar en dyr fond. Fråga dem varför de inte rekommenderar sina billiga indexfonder? Be dem visa hur de dyra fonderna har utvecklats i jämförelse med indexfonderna historiskt.

Jag upprepar mitt förslag från min krönika här

Det är dags för en varningstext när vi köper aktivt förvaltade fonder som lyder: ”Det har inte kunnat bevisas att våra aktivt förvaltade fonder, i genomsnitt, ger något mervärde för våra kunder över tid”.