Har du koll på insättnings-garantin?

Har du koll på insättnings-garantin?

Unga och kvinnor har sämst koll. Endast 23 procent av unga i gruppen 15-29 år känner till att insättningsgarantin finns enligt en ny undersökning.

Insättningsgarantin = nästan 900 000 kronors säkerhet

Går din bank eller finansinstitut i konkurs betalar Riksgälden upp till 100 000 Euro till dig för de pengar du har på sparkonton hos dessa banker eller institut. Daniel Barr, chef för avdelningen Finansiell stabilitet och konsumentskydd på Riksgälden, säger till Sverige radio: ”Om du sätter in pengar i ett inlåningsföretag som inte är skyddade, så förlorar du dina pengar vid en konkurs. Men sätter du in pengarna på ett företag som är skyddat, så betalar vi in pengar inom 20 arbetsdagar till dig”.

48 procent känner till skyddet

Enligt undersökningen av TNS Sifo Prospera, på uppdrag av Riksgälden, så vet endast 48 procent att deras insatta pengar är skyddade. Och detta är oroande menar Daniel Barr. ”Om det uppstår finansiell oro, så kan det bli så att kunder som inte vet om att sina pengar är skyddade, springer och tar ut sina pengar. Det kan innebära att det blir finansiella problem för det här företaget som i sin tur kan få spridningseffekter”

Högst ränta utan insättningsgaranti 6,50 %. Med garanti: 2,35 %.

Idag finns det ett antal företag som har tillstånd att ta emot inlåning på max 50 000 men som inte omfattas av den statliga insättningsgarantin. Högst rörlig ränta erbjuder i dag 4Spar, 24Money och SWESPAR som erbjuder 6,50 %.

Det är viktigt att man är medveten om att man inte har insättningsgaranti på dessa konton. Som med de flesta investeringar så får man ta högre risk om man vill ha högre avkastning.

Är man mindre riskbenägen bör man sätta sitt buffertsparande på ett sparkonto med insättningsgaranti, fria uttag och med bra ränta. Bäst ränta just nu (19/3) med insättningsgaranti:

1. Bank Norweigan 2,35 %
  2. RESURSBANK 2,30 %
  3. SVEA DIREKT 2,25 %
  4. SBAB! 2,20 % (om du har lån hos SBAB)
  5. AMFA BANK 2,20 %
  6. Collector 2,20 %
  7. Santander Consumer Bank 2,20 %

Binder du ditt kapital i 5 år får du bäst ränta hos BIGBANK: 3,85 %

För fler sparkonton, sparkontoräntor, och andra sparbelopp jämför här

Originalartikel hos Compricer: Har du koll på insättningsgarantin?