Har du valt hållbara fonder i din premiepension? Har du inte valt alls?

Har du valt hållbara fonder i din premiepension? Har du inte valt alls?

2,5 procent av din lön sätts av varje år till din premiepension. Denna summa får du investera själv. I premiepensionens fondtorg finns en stor mängd olika fonder att välja på och det är viktigt att du ser över dem då och då. Gjorde du ett val för länge sen?

Logga in på premiepensionsmyndigheten.se och se vilken avkastning du har fått och jämför med börsutvecklingen. Om det ser sisådär ut bör du välja nya fonder med låg avgift som verkar ge en bra avkastning. Orkar du inte sätta dig in i valet är det enkelt och ofta bra att byta tillbaka till förhandsalternativet AP7 Såfa även kallad soffan. Ligger du redan där kan du känna dig lugn.

Ny funktion för hållbara fondval

Nu lanserar pensionsmyndigheten flera funktioner som underlättar för oss sparare att göra hållbara fondval i vår premiepension. Bland annat införs en märkning för koldioxidrisk och möjlighet att filtrera bort fonder som investerar i verksamheter som spararen inte vill ha sina pengar i.

“Det blir nu lättare för alla sparare som vill inkludera hållbarhetsaspekter i sina fondval för premiepensionen. Fler och fler sparare inkluderar hållbarhet som en viktig variabel, förutom risk och avkastning, i sina investeringsbeslut. Man vill veta vilken typ av bolag och vilka branscher man indirekt finansierar via sitt sparande”, säger Erik Fransson som är chef för Pensionsmyndighetens fondtorg.

(Bild från pensionsmyndigheten.se)

Logga in på premiepensionsmyndigheten.se idag och se över vilka fonder du sparar i och vilka fonder du skulle vilja spara i. Passa på att klicka på “Min översikt” så ser du hur mycket pension du kommer att få. Räcker det eller behöver du spara extra?