Höjd pensionsålder = tusenlappar mer i pension

Höjd pensionsålder = tusenlappar mer i pension

En grundskollärare som idag är 55 år kommer behöva arbeta till 68 år och får en pensionsökning med omkring 4 000 kronor per månad före skatt.

Förra året fattade riksdagen beslut om att införa riktåldrar i pensionssystemet. Enligt ett pressmeddelande från Swedbank betyder införandet av riktåldrar att den ålder man tidigast kan ta ut allmän pension kopplas till förväntad medellivslängd. Enligt förslag från Pensionsmyndigheten kommer riktåldern för pension bli 67 år för en person som idag är 60 år. För en person född 1983 eller senare blir riktåldern 70 år eller högre.

Följande faktorer kommer även ge oss högre pension: Fler år i arbete innebär = mer pengar hinner sättas av till pensionen, pensionskapitalet hinner ge avkastning under fler år och utbetalningarna av pensionen fördelas på färre antal år.

Swedbank ger följande exempel i sitt pressmeddelande:

• För en grundskollärare som idag är 45 år, och med den nya riktåldern arbetar fyra år längre, kommer pensionen bli 5 500 kronor högre per månad före skatt. I stället för en pension på 58 procent av slutlönen kommer den bli 73 procent.
  • För en undersköterska som idag är i 45-årsåldern blir pensionen 4 700 kronor högre per månad före skatt, en ökning från 64 procent till 80 procent av slutlönen.

Tre tips för en bättre pension. Om du hellre lyssnar på tipsen klicka på klippet nedan (1.57 min)

1. Det viktigaste för din framtida pension är att du får tjänstepension från din arbetsgivare. Har du ingen tjänstepension via ditt jobb (eller om du är egen företagare) så får du spara privat med avdragsrätt vilket är förmånligt eftersom du då får spara oskattade pengar och skatta för dem sen när du tar ut dem.

2. Förutom att du har tjänstepension så är det viktigt för din framtida pension att du väljer bra sätt att spara till din pension. Se över val av fonder och se till att du har så låga avgifter som möjligt. En hög avgift kan göra att din pension blir 20-30 procent lägre i slutändan. Se alltså över i vad dina pensionspengar sparas i din premiepension, i din tjänstepension och i din privata pension om du har en sån.

3. Vill du höja din framtida pension sätt upp ett privat sparande och börja spara tidigt (ränta på ränta effekten ge dig en fantastiskt avkastning). Säg att du redan vid 25 år börjar spara 500 kronor i månaden till din pension. Om börsen kommer att utvecklas som den gjort historiskt betyder det att du vid pension (67 år) kommer att ha närmare 2 miljoner kronor sparat. 250 000 kr av dessa är faktiska pengar som du har sparat - resten är avkastning.

Länk till pensionsklippet