Hur påverkar coronaviruset bopriserna?

Hur påverkar coronaviruset bopriserna?

Den frågan fick jag förra veckan och jag svarade att det är många faktorer som kan komma att påverka bopriserna framöver bland annat räntan och utbud och efterfrågan. Och nu kommer de första rapporterna från Hemnet och Valueguard som visar på en något hejdad prisuppgång och ett lägre intresse för visningar.

Räntan

Det som har hänt med världens ekonomi den senaste tiden har gjort att centralbankerna har föreslagit eller redan agerat med stimulanser. USA, Storbritannien, Island, Norge och Kanada har sänkt sin styrränta. Att även Sverige kan sänka reporäntan är inte omöjligt. Och sänks räntan blir det oftast billigare att låna. Och har vi råd att låna mer kan bostadspriserna stiga eftersom vi kan köpa dyrare bostäder. Men blir det samtidigt dyrare för bankerna att låna upp pengar kan den effekten utebli. Räntorna skulle då till och med kunna stiga.

Utbud och efterfrågan

Om Sveriges ekonomi försvagas ytterligare, och börserna fortsätter att sjunka och fler står utan jobb, så finns det en möjlighet att bostadsköpare inte kommer ha den finansiella möjligheten, och/eller viljan, att köpa bostäder i samma utsträckning som idag. Många kanske väljer att avvakta med både försäljning och köp av bostäder. Det kan betyda ett lägre tryck på visningar och budgivningar - vilket kan resultera i lägre priser. Men om även utbudet minskar, färre känner att det är läge att byta bostad just nu, så kan priserna hållas uppe när utbudet blir lägre än efterfrågan.

Valueguard

Analysföretaget Valueguard skriver att de ser en tydlig förändring i mars gällande bostadspriser. De skriver att “priserna varit stillastående med en tendens till uppgång i Stockholm”. De menar att orosmolnen är många och att coronakrisen har skapat både osäkerhet och ett kraftigt ökat utbud på bostadsmarknaden.

Hur priserna kommer att utveckla sig framöver är svårt att förutse. “Man ska komma ihåg att vi aldrig tidigare varit med om en yttre påverkansfaktor som är så utbredd och oberäknelig tidigare i modern tid. Det gör det väldigt svårt att prognostisera framtiden”, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB

Hemnet: Fler skjuter upp sina affärer

Enligt en färsk undersökning från Hemnet så svarar 27 procent (10 % i slutet på februari) att oro för coronaviruset får dem att avvakta med bostadsaffärer de kommande 6 månaderna. 50 procent (82 % i slutet på februari) säger att de inte påverkas.

"Det är en tydlig ökning av andelen som säger att de påverkas av oro för coronaviruset, men det är också en ansenlig andel, hälften, som inte påverkas", säger Hemnets talesperson Staffan Tell.

Han tillägger att det än så länge läggs ut många nya annonser på Hemnet, särskilt tydligt i Stockholm och allra tydligast i innerstaden. Vidare är det samma andel av besökarna på Hemnet som anger att de ämnar genomföra en bostadsaffär de kommande sex månaderna nu som i slutet av februari.

Så hur ska man tänka?

Situationen vi är i just nu gör det väldigt svårt att prognostisera framtiden. Jag brukar rekommendera de flesta att inte försöka tajma marknaden när de ska köpa eller sälja en bostad. Det blir oftast fel. Man bör dock alltid vara försiktig med att maxa sina lån och utgifter, kanske extra försiktig nu i oroliga tider. Kanske kan man tex köpa en något mindre och billigare bostad så att man är säker på att kunna bo kvar om priserna går ner - tills de går upp igen.