Jag förhandlade med bankerna och sparade 18 000 kronor!

Jag förhandlade med bankerna och sparade 18 000 kronor!

Jag har köpt ett radhus! Och för några veckor sedan drog jag igång operation ”Skaffa ett bostadslån med låg ränta”. Och nu är jag i hamn. Skulle tro att det har tagit mig totalt 5-6 timmar – och det var det värt!

Så här gjorde jag.

1. Jag började med att jämföra bankernas listräntor och kolla in SvDs räntekarta för att se vad mina grannar har för ränta. Hade bankernas snitträntor funnits presenterade som idag hade de varit till stor hjälp eftersom jag då direkt skulle ha haft ett bättre förhandlingsläge med banken.

2. Sen kontaktade jag min nuvarande bank för ett lånelöfte. Jag behövde ett papper på att jag fick låna så mycket som jag behövde för att kunna skriva på kontraktet på radhuset. I detta läge förhandlade jag inte om räntan – utan nöjde mig med ett lånelöfte.

Efter påskrift av radhusköpet och en skål för att fira med vännerna satte jag igång jakten på en bra ränta. Och ja, jag är medveten om att min roll som sparekonom och mitt intresse för sparande troligtvis hjälpte mig på traven här – men jag tror att många av er kan inspireras av hur jag gjorde och kanske kan använda en del av mina tips när det är dags för er att förhandla med banken.

3. Jag kontaktade min nuvarande bank – de som gav mig mitt lånelöfte – och frågade vilken ränta de kunde erbjuda mig. Mina argument var att jag stannar kvar hos dem som kund, jag har en bra ekonomi, jag sparar lite varje månad och jag har en okej kontantinsats. Efter lite mejl fram och tillbaka fick jag ett bra erbjudande.

4. Sen bokade jag möte med två banker till och tog med mig mitt ränteerbjudande från min nuvarande bank och började mötet med att presentera min ekonomi, hur mycket jag ville låna och vilken ränta jag var erbjuden från min nuvarande bank. ”Kan ni ge mig ett bättre erbjudande så flyttar jag över till er”, sa jag. Båda bankerna jag besökte sa att ja, det kunde de – med en liten marginal. De ville förstås att jag skulle flytta över allt mitt sparande till dem och jag sa att absolut – jag flyttar över mitt lönekonto. Pension, sparkonto, försäkringar mm flyttar jag över om ni kan ge mig en bättre deal än vad jag har idag. Det kunde de inte…

5. Efter mina möten gick jag tillbaka till min nuvarande bank. De sa att de inte helt kunde matcha de andra bankerna även om de gjorde ett litet försök. De påpekade dock att de skriver sina lån på två år vilket de flesta andra banker inte gör. Det vill säga den ränterabatt som jag får behåller jag i två år istället för ett. Helt klart ett bra argument och skönt att slippa förhandla igen om bara ett år.

6. Jag räknade och kom fram till att jag skulle spara knappt 900 kronor per år på att byta bank. Resultatet blev att jag beslutade att stanna kvar hos min nuvarande bank med den ränterabatt som de erbjöd mig, i två år. De pengar jag skulle spara genom att byta bank tror jag att jag delvis kan spara in genom att ha kvar mitt sparkonto hos Santander med 1,15 procents ränta istället för att börja spara hos storbanken med noll procents ränta.

Hur mycket sparar jag då – genom att lägga 5-6 timmar på detta

Hade jag betalat listräntan – dvs. inte förhandlat alls – hade jag fått betala 46 000 kronor per år. Efter min förhandling kommer jag nu att betala runt 28 000 kronor per år.

Jag sparar alltså 1 500 kronor i månaden eller 18 000 kronor om året genom att bråka lite med bankerna.

Väl värt 5-6 timmar! Så gör inte misstaget att tänka att räntan ändå är så låg att det inte spelar någon roll med några procentenheter hit eller dit. Det gör det. Varje procentenhet har betydelse och de flesta som försöker förhandla lyckas.

Lycka till!

Orginalartikel hos Compricer: Jag förhandlade med bankerna och sparade 18 000 kronor!