Lägre ränta vid stort bolån

Lägre ränta vid stort bolån

Det skrev Svenska Dagbladet (SvD) igår och konstaterar att rabatten på bolåneräntan är betydligt större på ett lån på 2 miljoner kronor än på ett lån på 1 miljon – allt annat lika.

Ju högre lån du har desto lägre ränta. SvD använde SBAB:s bolånekalkyl som visar att stora lån ger högre ränterabatt. Lägst ränta oavsett storlek på lånet får man vid en belåningsgrad på omkring 55 procent.

(Källa: SvD - Villaägarnas sammanställning av SBAB:s siffror)

Håkan Larsson, boekonom på Villaägarna, säger till SvD att det är allvarligt att hushåll får bättre villkor ju högre lån man har samtidigt som dagens politiker inför regler för att minska utlåningen. ”Att man får lägre ränta vid hög riks upplevs som ologiskt bland våra medlemmar” säger Håkan till SvD.

Enligt Tor Borg, chefsekonom på SBAB är det naturligt att större bolån ger lägre ränta. ”De fasta kostnaderna för banken, såsom uppläggningskostnader, är ju desamma oavsett om lånet är på en halv miljon kronor eller fem miljoner kronor”, säger han till SvD.

Att bankerna tjänar mer på att låna ut mer borde också vara en anledning till lägre ränta på större lån. I siffrorna från SBAB ser vi att vid 85 procents belåning har lånen samma nivå på räntan i genomsnitt. Det är när ”risken” går ner, dvs när lånet är under 85 procent av marknadsvärdet på bostaden som räntorna börjar sjunka, brantare för de större lånen.

Det viktiga är att man som konsument endast lånar det man verkligen behöver. Kalkylen att låna mer för att få lägre ränta faller snabbt samtidigt som man tar högre risk.

Att vara aktiv och förhandla om din bolåneränta när ränterabatten går ut och när du flyttar är det viktigaste du kan göra för att hålla nere dina bostadskostnader, förutom att köpa en billigare bostad. Nöj dig aldrig med din banks ränteerbjudande utan att undersöka andra bankers erbjudande till dig. Byt bank om du måste.