Viktigt att tänka på om du behöver låna till kontantinsatsen!

Viktigt att tänka på om du behöver låna till kontantinsatsen!

Jämför bankernas räntor – det skiljer mycket mellan aktörerna och den bank där du har ditt bolån behöver inte vara den som erbjuder lägst ränta.

När du funderar på att skaffa ett nytt boende är det en bra idé att börja spara pengar. För att köpa en bostad behöver du kunna betala en kontantinsats på minst 15 % av köpeskillingen. För en bostad som kostar 1 000 000 kronor innebär det att du behöver ha sparat ihop 150 000 kronor.

Behöver du låna mer än 85 procent av bostadens värde kan du ansöka om ett privatlån. Ett privatlån är ett lån utan någon säkerhet kopplat till lånet. Det bygger istället på din återbetalningsförmåga. Privatlån brukar erbjudas för lån upp till 350 000 kronor. Det finns många aktörer på marknaden som erbjuder privatlån i olika former och till olika räntor. Ofta är räntan lägre när du lånar mer vilket gör att det kan vara bra att samla lånen (om du har flera) till ett lån om möjligt. Den effektiva räntan ligger vanligtvis mellan 4 - 15 procent för dessa lån.

Att ansöka om ett privatlån hos den bank där du har ditt bolån kan vara bra men det kan lika gärna vara så att du kan få en betydligt lägre ränta hos en annan aktör. Bankerna har olika sätt att bedöma kunders kreditvärdighet vilket gör det svårt att veta vilken bank som kan ge dig den mest förmånliga räntan. Det är därför viktigt att du jämför mellan flera aktörer innan du tackar ja till ett privatlån. Titta på den effektiva räntan när du jämför bankerna - den visar hur stor den totala kostnaden för lånet är, inklusive alla avgifter, som till exempel uppläggnings- och aviseringsavgift.

Var uppmärksam med kreditupplysningar! När du ansöker om ett bolån eller ett privatlån tar banken en kreditupplysning på dig. Antalet kreditupplysningar ger banken en bild av hur kreditaktiv du är – vilket sen kan påverka hur stor risk banken anser att du utgör. Ju högre risk de anser att du utgör desto högre ränta kommer de att erbjuda dig. Genom att använda en låneförmedlare får du kostnadsfritt en bra översikt över marknaden baserat på dina förutsättningar, och med endast en kreditupplysning får du svar från alla banker kopplade till förmedlaren.

• Spara till kontantinsatsen om du kan
  • Behöver du ett privatlån se till att jämföra så att du får en bra ränta
  • Se till att du inte får för många kreditupplysningar
  • Titta på den effektiva räntan