”När analytiker sjunger i kör ska man lyssna. Och göra tvärtemot”

”När analytiker sjunger i kör ska man lyssna. Och göra tvärtemot”

Ovan är ett citat av Alf Riple som syftar till hans undersökning om analytikers framgång när det kommer till aktierekommendationer. Och nu rapporterar Privata Affärer om en ny undersökning av finanssiten Marketwatch som visar på att vi ska köpa de aktier som analytikerna ratar.

Undersökning av Marketwatch visar på att de tio bolag som Wall Streets Analytiker ansåg hade lägst potential inför 2014 gick som tåget. +19 procent i jämförelse med index som gav +14 procent.

Vår psykologi är anledningen och mer specifikt vårt flockbeteende

Världen är full av överraskningar som ingen av oss kan förutse. Dessutom är vi människor flockdjur och går inte gärna i motsatt riktning till flocken. När analytiker ratar bolag följer vi ofta flocken och investerar inte i bolagen, vilket inte sällan resulterar i att bolagen blir undervärderade och därmed visar sig vara bra investeringar.

Enligt Marketwatch har motsvarande portföljer, dvs. de tio mest ”hatade” aktierna varje år), slagit index sju år i rad.

Att investera motvalls är en gammal strategi som verkar fungera än i dag

Alf Riple, författare till boken ”Lögn, förbannad lögn & prognoser” sammanfattade analytikers hållning (data från Bloomberg) till olika aktier varje månad under åren 2003 till 2012. Därefter jämförde han snittbetygen från analytikerna med indexets avkastning under de närmaste följande 12 månaderna efter att betyget sattes.

”Konsensus bland analytiker verkar med andra ord vara en perfekt omvänd indikator vad gäller marknadstiming”

Så sammanfattar Alf det tydliga negativt samband han fann mellan analytikers optimism och efterföljande avkastning. Han tillägger dock: ”Detta betyder inte att alla analytiker alltid har fel. Datan säger inget om enskilda analytiker, gömda i mängden finns säkert några som prickat perfekt hela tiden. Poängen är att man ska akta sig när köprekommendationerna står som spön i backen.”

Orginalartikel hos Compricer: "När analytikerna sjunger i kör ska man lyssna. Och göra tvärtemot"