Ny energiexpert i vår expertpanel!

Ny energiexpert i vår expertpanel!

Den genomsnittliga elräkningen för typhuset i Sverige ligger en bra bit över 20 000 kronor per år samtidigt som 45 000 hushåll lägger så mycket som 20 procent av den disponibla inkomsten på el. Det är dags att ta in en energiexpert i expertpanelen!

Vi välkomnar Joakim Ottander till Expertpanelen. Här kan ni läsa hans första krönika och presentation

För 100 år sedan var man tvungen att gå ut och hugga ved och sedan släpa in den i kaminen för att få varmt inomhus. Idag vrider vi enkelt upp termostaten, kanske till och med via en app i mobilen. Elektricitet har blivit ”två hål i väggen” som den gamla Vattenfall reklamen proklamerade. Vi förväntar oss att elen flödar i oändlig mängd när vi stoppar in kontakten i vägguttaget och det är först när det blir strömavbrott som vi upptäcker hur mycket i våra liv som är beroende av elektricitet. Det faktum att vi tar elektricitet för givet medför ett enormt slöseri.

Våren 2007 gick jag och min kompis André sista terminen på Chalmers i Göteborg. Påföljande höst var det tänkt att vi skulle skriva examensarbete för att slutligen examineras som civilingenjörer. De flesta av våra kursare valde att skriva sitt examensarbete på Volvo, något som inte tilltalade oss. I samma veva fick vi reda på att alla elmätare i Sverige skulle bytas ut mot så kallade fjärravlästa mätare. Vi hade en misstanke om att det fanns ett inneboende slöseri med energi i hemmen och började fundera på hur vi kunde dra nytta av teknikskiftet för att bidra till ett mer hållbart samhälle.

Vi insåg tidigt att det låg en enorm potential i att göra energiförbrukningen synlig i vardagen. Alla studier pekade på samma sak – när man synliggör energiförbrukningen så ökar medvetenheten, man börjar tänka i nya banor och slöseriet med energi minskar.

För att göra en lång historia kort startade vi 2008 ett företag som heter Exibea (namnet kommer från latinets visualisera eller visa upp). 2010 lanserade vi företagets första produkt, en energidisplay under varumärket Eliq. Energidisplayen funkar med alla elmätare i Sverige och är en hastighetsmätare för hemmets elförbrukning men visar också statistik, trender och rapporter. Kort därefter började folk efterfråga samma information i mobilen eller surfplattan vilket resulterade i tjänsten Eliq Energy Online.

Eliq produkterna bygger på grundläggande beteendevetenskap och får våra tusentals användare att leva sina liv mer miljömässigt hållbart på samma sätt som var och varannan storstadsbo idag förbättrar sin hälsa genom en app som är kopplad till ett digitalt armband som loggar steg och fysisk aktivitet.

Eliq var först ut i Sverige med att lansera en ”trådlös elmätare” men på senare tid har flera elbolag börjat erbjuda liknande produkter. Eliq skiljer sig från elbolagens egna lösningar genom att vara en oberoende aktör vars enda existensberättigande är att hjälpa hushållen att spara energi.

Mycket som har med hushållets energiförbrukning att göra kan vara svårt att förstå sig på. Det kan vara allt från att hitta energibovarna i hemmet till att välja värmepump eller hitta rätt i djungeln av elavtal. Av den anledningen är jag är övertygad om att det behövs oberoende aktörer som står på konsumenternas sida och hjälper dem att göra rätt val

Med detta sagt ser jag med stor förväntan fram emot att få vara en del av Compricers expertpanel och hjälpa er där ute att få rätsida på era energirelaterade bekymmer.

Ställ din fråga om energi och energibesparing till Joakim här: Compricers Expertpanel

Originalartikel hos Compricer: Ny energiexpert i vår expertpanel