Nya pengar till din pension på väg. Se till att de placeras bra.

Nya pengar till din pension på väg. Se till att de placeras bra.

Den 6-8 december sätts nya pensionspengar in på ditt konto.

2,5 procent av din lön sätts in på ditt konto

En gång om året kommer de nya premiepensionspengarna in på ditt konto och placeras så som du tidigare har valt. Har du inte gjort några val kan du vara lugn – då placeras de i AP7 Såfa som förvaltas av Sjunde AP-fonden. I år har fonden ökat i värde med hela 33 procent. Eftersom fonden är uppbyggd med en så kallad hävstång så går den upp mer under bra år men också ned mer under sämre år.

Har du gjort ett val en gång?

Då är det viktigt att du loggar in på pensionsmyndigheten och ser över hur dina fonder har gått. Se till att fonderna har låg avgift och att de har haft en bra utveckling över tid. Om det är någon fond som t.ex. har haft en dålig genomsnittlig avkastning de senaste 10 åren kan det vara läge att byta fond.

Du kan jämföra fonderna utifrån avkastning/avgifter/risk här: Jämför premiepension.

Glöm inte att en avgift på 1,5 % sänker din pension med 39 procent! Mer information om avgifternas betydelse: Artikel

Sprid riskerna

Välj gärna en blandning av fonder så att du inte bara placerar i t.ex. Sverige. Du får en bättre riskspridning om du väljer fonder med olika inriktningar och med olika fokus geografiskt.

Är du nära din pension? Välj räntefonder!

Att spara till sin pension är ofta ett långsiktigt sparande över en längre tidsperiod. Därför är det bra att placera i aktier med bra avkastningsmöjligheter även om risken är högre än i t.ex. räntefonder. Är du bara några år ifrån pensionen så rekommenderar jag dig att byta till räntefonder med lägre risk.

Logga in idag och se över dina val av premiepensionsfonder hos pensionsmyndigheten: Dina pensionssidor