Presidenteffekten säger att investerarna borde fira Obamas seger!

Presidenteffekten säger att investerarna borde fira Obamas seger!

Barack Obama och demokraterna vann över Mitt Romney och republikanerna i tisdagens presidentval i USA. Och historiskt sett är det bra för börsens utveckling - en demokratisk president som dessutom är advokat!

Historiskt sett har år tre i presidentcykeln varit bäst tätt följt av år 4

Presidenteffekten säger att det tredje året av en mandatperiod för en amerikansk president är, i genomsnitt, det bästa året för aktier i USA. Data från Goldman Sachs visar att år tre i genomsnitt har levererat 16 procents avkastning, räknat från november till november. År fyra är näst bäst med en dryg åttaprocentig uppgång. Sämst har det gått de två första åren i mandatperioderna med en genomsnittlig uppgång på knappt fyra respektive drygt fem procents avkastning. Mönstret har varit stabilt sedan 1939 för Dow Jones Industrial Average (DJIA, läs mer).

En trolig anledning till detta är att under det tredje året i mandatperioden är det dags för den sittande presidenten och det ledande partiet att börja stimulera ekonomin – för att bli omvalda vid nästa val.

Det har visat sig att börsen går bättre under demokratiska presidenter än under republikanska

Fram till år 2001 var årsavkastningen drygt 15 procent under demokratiska presidenter jämfört med drygt 10 procent för republikanska presidenter. Den usla börsutvecklingen under George W. Bush och den bättre utvecklingen under Barack Obamas tid i Vita huset har stärkt statistiken ytterligare på senare år.

Kan presidenternas yrke spela någon roll för den ekonomiska tillväxten?

Enligt SEBs ”veckans tanke” så går det även att se att presidentens yrke historiskt har ”påverkat” den amerikanska börsens avkastning. Det har gått bättre för börsen med advokater (t.ex. Barack Obama) på presidentposten än med affärsmän (t.ex. Mitt Romney). Sedan 1871 har Standard & Poor's 500 index (S&P) avkastat totalt 10,6 procent i genomsnitt med en advokat som president. Under presidenter som har varit affärsmän har den genomsnittliga totala avkastningen för S&P varit 7,8 procent.

Kan man lita på historiska samband för att förutse framtiden?

Även om vi lyckas hitta något som alltid verkar fungera så är det ytterst få samband som är starka nog för att förutse framtiden. Vi blir lätt lurade av slumpen och det är viktigt att vara skeptisk när man får statistik presenterat för sig. Och det går att hitta undantag och avvikelser även här. Börsutvecklingen under de två fösta åren av Barack Obamas presidentskap var mycket starkare än hans tredje år. Även George H. W Bushs första år var betydligt starkare än hans tredje och fjärde år.

Under Obamas mandatperiod har börsen utvecklats enligt följande (för DJIA):

År 1: 2009 +18,82 %

År 2: 2010 +11,02 %

År 3: 2011 + 5,53 %

År 4: 2012 + 5,9 % (7/11)

Vad vi kan vara säkra på är att USA står inför svåra ekonomiska utmaningar de närmaste fyra åren. För att tackla skuldbördan krävs en stark tillväxt där nya jobb skapas. Barack Obama och demokraterna har många svåra politiska beslut att ta framöver – men om historien upprepar sig kan vi se fram emot stigande börser och bättre tillväxt de närmaste fyra åren.

Originalartikel hos Compricer: Presidenteffekten säger att investerarna borde fira Obamas seger!