Redan nästa år blir tusenlappen ogiltig – så ser de nya sedlarna ut!

Redan nästa år blir tusenlappen ogiltig – så ser de nya sedlarna ut!

Ingen har väl missat att vi ska få nya mynt och sedlar snart? Redan i oktober i år får vi bland annat en 200-kronorssedel. Och i juni nästa år blir vissa gamla sedlar ogiltiga.

De nya sedlarna får nya motiv och säkerhetsdetaljer som ger bättre skydd mot förfalskningar och de nya mynten blir mindre och lättare.

Nya sedlar och mynt

Dessa sedlar införs i oktober 2015
I oktober 2015 kommer nya 20-, 50- och 1 000-kronorssedlar. Vi får dessutom en helt ny sedel med valör 200 kronor.

Dessa sedlar och mynt införs i oktober 2016
I oktober 2016 kommer nya 100- och 500-kronorssedlar och nya 1- och 5-kronorsmynt. 2-kronorsmynt återinförs också.

Gamla sedlar och mynt blir ogiltiga

Under en övergångsperiod kommer både de gamla och de nya sedlarna och mynten att fungera. Men se till att du inte missar utgångsdatumet för dina sedlar. Det enda myntet som inte byts ut är 10-kronan.

Den 30 juni 2016 blir dessa sedlar ogiltiga

De gamla 20-, 50- och 1 000-kronorssedlarna blir ogiltiga den 30 juni 2016.

Dessa sedlar och mynt blir ogiltiga den 30 juni 2017
Den 30 juni 2017 blir de gamla 100- och 500-kronorssedlarna ogiltiga, liksom de gamla 1- och 5-kronorsmynten.

Ha koll med Riksbankens app!

Riksbanken har lanserat en app som heter ”kolla pengarna” som innehåller all information du behöver om de nya sedlarna och mynten. Den är även utrustad med en scanningfunktion som gör att du kan läsa av dina sedlar och se hur länge de är giltiga. Du hittar mer information om den här: App: Kolla pengarna

Se hela artikeln med bild på sedlarna här