Greta Garbo och Birgit Nilsson kommer på måndag!

Greta Garbo och Birgit Nilsson kommer på måndag!

Riksbanken bjuder in allmänheten till att fira de nya mynten och sedlarna. ”Klockan 14-19 kan du växla till dig en Garbo och ett myntpaket” skriver de i ett pressmeddelande.

Sol, vind och vatten – och stjärnor
På måndag den 3 oktober kommer de nya mynten med temat sol, vind och vatten (i valörerna 1, 2 och 5 krona) och våra nya sedlar med tema stjärnor (100- och 500-kronorssedlar) bli giltiga att betala med. Och vill man vara först med nykomlingarna så kan man alltså bege sig till Riksbanken i Stockholm på Brunkebergstorg 11 nu på måndag.

De gamla sedlarna och mynten i dessa valörer blir ogiltiga nästa sommar
1,7 miljarder mynt till ett värde av 2,7 miljarder kronor (12 000 ton!) blir ogiltiga den 30 juni 2017. Riksbanken tipsar om att om man har samlat på sig mycket mynt kan det vara bra att redan nu försöka börja göra sig av med dem eftersom det sommaren 2017 kan bli svårt för banker och butiker att ta emot dem.

Samtidigt tillsätter regeringen en utredning för att säkra tillgången till kontanter
Mer än fyra av fem inköp i Sverige betalas elektroniskt eller med bankkort och tillsammans med övriga norden ligger vi främst när det kommer till kontantfri handel. Och diskussioner om en kontantlös framtid förs för fullt. Samtidigt svarade två av tre i en Sifo-undersökning att kontanter är en ”mänsklig rättighet”.

Utredningen som tillsätts ska se över Riksbankens och bankernas ansvar för kontanttillgången i Sverige. "Övergången till ett samhälle med allt mindre kontanter måste ske på ett sätt så att ingen lämnas efter. Jag förutsätter att bankerna tar sitt ansvar i frågan och säkerställer att deras kunder kan fortsätta att använda kontanter även i framtiden", skriver Per Bolund, finansmarknadsminister, på aftonbladet Debatt.

Artikeln jag skrev 2014 ”Sverige blir kontantlöst” fick många kommentarer som just visar hur engagerade vi är i frågan om kontanternas vara eller inte vara.