Stora skillnader på elpriser beroende på var du bor

Stora skillnader på elpriser beroende på var du bor

Hundralappar kan skilja mellan ett rörligt och fast elavtal. Tusenlappar skiljer mellan elkunder i södra och norra Sverige och mellan priserna på samma avtal från olika elbolag. Jämför och spar!

Rörligt elavtal mest gynnande i vinter

På grund av väl fungerande kärnkraftverk och rikligt med vatten i magasinen har priserna på rörligt avtal visat sig vara bäst just nu. I södra Sverige är priserna mellan rörligt och fast elavtal störst även om skillnaderna är relativt små.

En villaägare i Malmö kan få betala 3000 kronor mer per år för samma mängd el, än en person bosatt i Luleå.

I november 2011 delades Sverige in i fyra elområden vilket har resulterat i att elen är dyrast i södra Sverige och billigast i norra Sverige. I norra Sverige produceras det mer el än vad det förbrukas, och i södra Sverige är det tvärtom. Södra Sverige har en dessutom en högre förbrukning av el i jämförelse med norra Sverige.

Prisskillnaderna kommer att jämnas ut i framtiden med hjälp av olika energisatsningar som vind- och biokraftverk i södra Sverige säger Martina Rosenberg, elmarknadsanalytiker på elhandelsbolaget Bixia Energy Management i artikeln Prischocken på el  - de är störst förlorare på di.se.

För en normalvilla i Stockholm skiljer det just ca 2 500 kronor per år mellan det billigaste och det dyraste elbolaget.

Vilket avtal man än väljer är det viktigt att då och då jämföra och se till att man inte betalar onödigt mycket för sin el. Det finns ofta stora skillnader mellan elbolagens pris för el och tidigare jämförelser har visat på stora möjliga besparingar: Betalar du 22 272 eller 18 840 kronor per år för elen till din villa?

Bostad/förbrukning  Avtalsform Elområde Lägst
jämförelse-pris/mån
Villa (20 000 kWh) Rörligt 1 1 176 kr
Villa (20 000 kWh) Rörligt 2 1 424 kr