Under åren 2008, 2011, 2012 och 2013 var rörligt billigast!

Under åren 2008, 2011, 2012 och 2013 var rörligt billigast!

Vilket elavtal som har varit bäst under de senaste åren beror på när du tecknade ditt avtal. Men historien säger tyvärr inget om framtiden när det kommer till elpriser. Vad vi vet säkert är att det alltid skiljer mycket mellan den dyraste och den billigaste elhandlaren!

Under åren 2009 och 2010 fick du ett lägre elpris med ett 1-årigt fast elavtal

Det är svårt att råda om huruvida du ska välja fast eller rörligt elavtal. Utgå ifrån din egen ekonomi och välj ett fast avtal om du har mindre marginaler och vill veta vilken kostnad du har varje månad och välj ett rörligt avtal om du klarar av prissvängningar och vill ha friheten att byta leverantör när det dyker upp bättre alternativ.

Fast eller rörligt - valet av elhandlare kan vara viktigare!

Enligt Energimarknadsinspektionen har du under de senaste åren kunnat spara:

• Mellan 3 000 och 5 000 kronor om året genom att välja det billigaste 1-års avtalet jämfört med det dyraste.
  • Mellan 1 500 och 2 600 kronor per år genom att välja den billigaste elhandlaren (rörligt avtal) jämfört med den dyraste.

Just nu får du betala mellan 13 644 kr och 16 440 kr för att värma upp genomsnittsvillan i ett år beroende på vilken elleverantör du väljer.

Här kan du se vilket pris din nuvarande elleverantör erbjuder och hur väl det står sig i relation till de andra 102 elhandlare i jämförelsen.

Jämför ditt elavtal >>

Källa: Energimarknadsinspektionen

Originalartikel hos Compricer: Under åren 2008, 2011, 2012 och 2013 var rörligt billigast!