Vad gäller när din resa ställs in?

Vad gäller när din resa ställs in?

När länder stänger sina gränser och flygbolag ställer in sina avgångar är det många som undrar vad som gäller? Hallå konsument har gjort en bra sammanställning om vad som gäller för dig som har en resa bokad.

Utrikesdepartementet (UD) avråder för resor (från och med 14 mars) till alla länder till och med 14 april, då en ny bedömning kommer att göras.

Har du köpt en paketresa?

När UD avråder från resor är det en omständighet som ger dig rätt till avbokning och full återbetalning om du köpt en paketresa. Detta gäller alltså om du har en resa bokad mellan 14 mars och 14 april och om resan ännu inte har påbörjats. En paketresa är en resa man har köpt innehållandes både hotell och resa/transport.

Har du bokat en reguljär flygbiljett?

Lagstiftningen är inte lika tydlig här men Hallå konsument skriver. “...när UD nu avråder från alla resor till andra länder bör du kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.”

Eftersom flygbolagen kan ha egna resevillkor som begränsar återbetalningarna, till exempel om flyget går trots UD:s avrådan, är det bra att kolla villkoren för varje bokning var för sig.

Hotell och boenden i andra länder

Om du har en hotellbokning fram till och med 14 april bör du ha rätt att avboka hotellet och få pengarna tillbaka. Hallå konsument rekommenderar dig att vända dig till hotellet för att göra din avbokning och begära pengarna tillbaka. Om hotellet inte betalar tillbaka dina pengar kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden

Inrikes resor

Om din resa ställs in på grund av coronaviruset har du rätt att få tillbaka eller boka om din biljett. I förra veckan gick tex SJ ut med att de kommer att ersätta alla som har bokade tågbiljetter inom Sverige - alltså även de som inte har en ombokningsbar biljett. Detta efter att Folkhälsomyndigheten nu avråder från resor i Sverige (19/3).

Hotell och boenden i Sverige

Hallå konsument skriver att om du har en hotellbokning i Sverige är det ditt avtal med hotellet som styr om du har rätt till avbokning eller ombokning. I och med att Folkhälsomyndigheten i torsdags (19/3) gick ut med rekommendation att inte resa inom Sverige kan detta komma att ändras.

Har du bokat en resa som ska ske efter 14 april?

Då får du avvakta och se vad som gäller när datumet närmar sig din avresa. Branschen säger i regel att konsumenterna får avvakta till 14 dagar innan avresa.

Om du befinner dig i ett drabbat område

Om du när UD gick ut och avrådde från alla resor utomlands redan var på resande fot kan hemförsäkringen ge ersättning för att ta dig därifrån. I reseskyddet ingår det ett katastrofskydd som kan ersätta nödvändiga och skäliga kostnader för att ta dig hem i förtid eller till en säkrare plats. Ersättningens villkor och nivå skiljer sig mellan försäkringsbolagen så hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig.

Gå gärna in och läs på hallakonsument.se för ytterligare information om vad som gäller för din resa, för tex inställda evenemang och vad som gäller för dig som riskgrupp.

Du hittar också viktig information på UD:s reseinformation. UD har också en app som heter Resklar - som använder platstjänster och pushnotiser som gör det enklare för dig att hålla koll på vad som gäller under din resa.

I din hemförsäkring ingår det en reseförsäkring. Passa på att se över den så du vet vilket skydd du har på resa.
Jämför hemförsäkring här >>

Har du betalat din resa med ett bankkort ingår det ofta även där en reseförsäkring, ofta med avbeställningsskydd. Detta avbeställningsskydd brukar däremot inte gälla för annat än om du eller någon närstående råkar ut för sjukdom eller olycka inför resa.

Viktigt! Tänk på att när UD avråder från att resa utomlands, och du ändå åker, så betyder det att din reseförsäkring inte ersätter några skador som är knutna till Coronaviruset