Varning: Ta en ordentlig titt på bostadsföreningens lån!

Varning: Ta en ordentlig titt på bostadsföreningens lån!

Bostadsrätts-föreningarnas skuldsättning är viktig information för alla som bor i, tänker köpa eller belåna en bostadsrätt. Stiger räntan från 2 till 5 procent kan boendekostnaden fördubblas enligt en analys från Swedbank.

”Bostadsrättsföreningarnas skuldsättning har stor påverkan på de framtida boendekostnaderna och därmed på hela hushållsekonomin. Om fastighetsmäklarna informerade om bostadsrättens andel av föreningens lån i objektbeskrivningen skulle det underlätta för människor att planera sin ekonomiska framtid”, säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank.

Du bör alltså inte bara ha koll på ditt egna lån utan även föreningens lån

De flesta av oss tittar noggrant på bostadsrättens försäljningspris och månadsavgift när vi står inför ett köp. Men många av oss tittar inte lika noggrant på föreningslånen. Stiger räntan kan det för många innebära en eller ett par tusenlappar i högre månadsavgift.

Hur dyrt kan det bli om räntan går upp för en bostadsrätt på 75 kvm?

• Många äldre föreningar har en skuldsättning som ligger på riksgenomsnittet: 5 000 kronor per kvadratmeter. Swedbank räknar med drygt 900 kronor högre månadskostnad om räntan stiger från två till fem procent.
  • I en ung förening kan ett föreningslån snarare ligga på 10 000 kronor per kvadratmeter. Enligt Swedbanks beräkningar skulle månadskostnaden stiga med knappt 1 900 kronor vid samma räntehöjning som ovan.
  • Enligt Swedbank ligger lånet ofta på 15 000 kronor per kvadratmeter för nybyggda föreningar vilket skulle betyda att månadskostnaden stiger med 2 800 kronor vid en räntehöjning från två till fem procent. I Stockholm finns det fall där föreningslånet ligger på uppåt 27 000 kronor per kvadratmeter enligt Arturo Arques.

Kraftfulla åtgärdsförlag väntas inom kort för ett förbättrat konsumentskydd kring bostadsrätter som regeringen jobbat på sedan 2015. Vi får hoppas att en tydlighet om bostadsrättens andel av föreningens lån finns med bland förslagen.

Swedbank tips inför bostadsköpet:

• Läs föreningens årsredovisning, ta hjälp om du inte förstår.
  • Fråga mäklaren eller styrelsen om bostadsrättens andel av föreningens lån.
  • Undersök hur stor andel av lånen som ligger med rörlig ränta.
  • Går föreningen med underskott kontakta styrelsen och fråga varför.