Rekordmånga jämför sina elavtal

Compricer har sett en kraftig ökning i antalet konsumenter som är inne och jämför sina elhandelsavtal. Antalet kunder som jämfört sitt elavtal via Compricer hittills i september har ökat med 50 % mot snittet tidigare månader under 2011.

Antalet konsumenter som jämfört sitt elavtal via Compricer hittills i september har ökat med 50 % jämfört med snittet under 2011. Med välfyllda vattenmagasin har elpriset legat på en historiskt låg nivå men många kunder går ändå in och jämför, kanske med tidigare vintrars höga elpriser i minnet.

Det är uppenbarligen många kunder som är oroliga över elpriset för vintern och även över uppdelningen i fyra elområden säger Johan Fredholm, kundansvarig för el på Compricer.

Uppdelning av Sverige i fyra elområden
Från den 1 november 2011 kommer Sverige att delas in i fyra elområden. Detta innebär att det kommer att kunna bli olika elpriser i olika delar av Sverige. Idag är det fasta avtal som påverkas. Från 1 november 2011 kommer detta att gälla för samtliga avtal.

Idag är det en del elhandelsbolag som inte erbjuder fasta avtal i elområde 4 (södra Sverige) eftersom de inte vet hur priserna kommer att utveckla sig. Vissa elhandelsbolag erbjuder redan idag olika priser på de fasta avtalet i de olika elområdena. Andra elhandelsbolag har prisjusteringsklausuler där de reserverar sig för att de kan komma att justera elpriser efter den 1 nov 2011.

Framförallt om du bor i elområde 4 är det viktigt att du kontrollerar att det avtal du väljer inte har en prisjusteringsklausul om du väljer att teckna ett fast avtal. Då kan nämligen elhandelsbolaget justera ditt fasta pris efter 1 november 2011 fortsätter Johan Fredholm.

Du kommer även framåt att kunna handla el från vilket elhandelsbolag du vill. Det kan dock bli så att fler elhandelsbolag kommer att agera på en mer lokal nivå.

Framåt kommer det att vara ännu viktigare att vara en aktiv och upplyst konsument eftersom det blir ännu svårare att jämföra de olika avtalen avslutar Johan Fredholm.

Byta elbolag är det svårt?
Det är egentligen väldigt enkelt att byta elbolag det finns dock två saker som är bra att tänka på:

1. Den som tecknar elhandelsavtalet måste även stå på elnätsavtalet
För att bytet ska fungera måste samma person som står registrerad på elnätsavtalet på anläggningen även vara den som tecknar elhandelsavtalet.

2. Säkerställ att du inte är bunden i nuvarande avtal
Kontrollera när du är fri att byta till ett nytt elhandelsbolag innan du gör bytet. Om du bryter ditt nuvarande avtal i förtid riskerar du att få en straffavgift.

Till tjänsten >>

Exempel på elbolag som du kan byta via Compricer är:
Fortum, E.ON, Vattenfall, Skellefteå Kraft, Telge Energi och många fler.