Smartaste vägen till Infotainment i Kollektivtrafiken

Vi på Consat Telematics har sett att publicering av reklam och information ombord på fordon och på hållplatsskyltar står högt på önskelistan hos våra kunder. Det finns egentligen inga kon­kurrenter som erbjuder en komplett lösning.

Arbetet har gått stegvis under flera år, men se­dan i höstas har vi job­bat hårt på att knyta ihop säcken och få till en användar­vänlig lösning. Vi kan nu stolt meddela att första versionen av ”Media Manager Studio” är klar. Med den här lösningen kan huvudmän, bussoperatörer eller ex­terna producenter, som reklambyråer, i ett enkelt webgränssnitt komponera eget innehåll som kan vävas in i den befint­liga trafikinformationen på fordonens vanliga, interna skärmar och de vanliga hållplatsskyltarna.

Både när det gäller ren information och reklam i form av bilder, bildspel eller film ger möjligheterna att mycket snabbt och smidigt lägga ut innehåll på alla fordons- och hållplatsskärmar både nya spännande affärsmöjligheter för våra kunder och möjlighet att få bättre informerade och nöjdare resenärer.

Där andra tillverkare, som befinner sig utanför branschen, erbjuder fristående reklamskärmar att skruva in i redan fullskruvade fordon kan vi på Consat verkligen integrera vår lösning med kundens krav på trafikinformation. Vi kan alltså utnyttja befintlig hårdvara och integrera både produktion och distribution av information och reklam i själva passagerarinformationssystemet, med alla de fördelar det medför. Integrationen medför säker trådlös distribution av innehåll till utvalda fordon och skär­mar, ständig felövervakning och enkel uppgradering av mjukvaran. I många fall behövs inte ens ny hårdvara för att Media Manager ska fungera i ett befintligt ITS4mobility-system.

För att matcha den smarta tekniken har vi som sagt tagit fram ett helt nytt fristående webgränssnitt, där i princip vem som helst med lite datorvana på några minuter kan komponera ihop ett nytt ”Mediaset” bestående av bilder, filmer och trafikinformationsvyer. Det är inte mycket svårare än att dra och släppa bilder och filmer i rätt ordning, välja var innehållet ska visas och trycka på ”Publicera”.

Att Media Manager är en helt integrerad del av den omfattande ITS4mo­bility-plattformen gör dessutom att vi kan erbjuda möjligheten att anpassa visningen, eller berättelsen om man så vill, beroende på var ett fordon är längs sin tur. Eller när det gäller skyltar, om ett fordon nu står på hållplatsen eller kanske inte beräknas anlända förrän om en viss tid etc. Möjligheterna att bygga berättelser som följer trafiken och anpassar sig efter passagerarnas behov är oändliga, eller ja, åtminstone ganska imponerande, om vi får säga det själva.

Vi kan ta ett praktiskt exempel: Säg att du arbetar på ett färjerederi som har ITS4mobility installerat i sina passage­rarfärjor. Som Media Manager-använ­dare kan du med din vanliga dator, utan speciell mjukvara, snabbt bygga ihop ett Mediaset som ska rulla under den kom­mande veckans trafik: När resenären kommer till hållplatsen visar stationära skyltar avgångstiderna varvat med en filmsekvens om hur man köper biljet­ter. Sedan, då färjan lagt ut lägger du in att du vill visa en kort filmsekvens för de nya passagerarna ombord på färjans monitorer (välkomna ombord… vi har ett café på övre däck med goda bullar till specialpris)… därefter lite information om var livbältena finns och kanske följt av en reklamsekvens.” - Allt varvat med trafikinformation med namn på och prognosticerad tid till nästa brygga.

Som sagt, vi är stolta över att kunna leverera en lättarbetad lösning på ett ganska klurigt problem. Vi är övertygade om att detta är början på något stort säger Thomas Ottosson, Vice VD på Consat Telematics.

Med ett snyggt och enkelt dra-och-släpp-gränssnitt ger webappen Consat Media Management Studio kunderna ett suveränt verktyg för att själva sätta ihop sin infotainment. Resultatet kan med ett par musklick publiceras på såväl hållplatsskyltar som skärmar ombord på fordonen.