Conscriptor förvärvar - blir störst i Sverige på journalhantering

Orust den 14 januari 2013 - Företaget Conscriptor har förvärvat de bägge företagen LocusMedicus och IQ Responsum. Genom förvärven blir Conscriptor landets största leverantör inom journalhantering med cirka 200 medarbetare och 80 MSEK i omsättning.

De sammanslagna företagen förväntas tillsammans möjliggöra ytterligare effektivisering inom svensk sjukvårdsadministration och öka kvaliteten för både privata och offentliga vårdgivare. Förvärven syftar också till att kunna erbjuda minskade kostnader för journalhantering.

– Vi arbetar på en marknad i stark förändring där våra kunder, privata såväl som offentliga, har ökade krav på sig att leverera mer sjukvård för varje skattekrona. Conscriptor förbättrar nu förutsättningarna att vara en fortsatt aktiv partner i den här processen samtidigt som vi bättre kan hjälpa sjukvården att möta kraven från patienterna. Vi ser också hur stora pensionsavgångar och behovet av teknikutveckling kommer att påverka svensk sjukvård och efterfrågan på effektiv administration de närmaste åren, säger Henric Carlsson, vd Conscriptor.

LocusMedicus har i dag cirka 80 medarbetare och IQ Responsum 17. LocusMedicus produktion sker i Gällivare och Stockholm. IQ Responsums produktion sker i Luleå. Bägge företagen har kunder i hela Sverige.

– Tillsammans med våra nya medarbetare och en sammanslagen organisation skapar vi nu ännu bättre förutsättningar att arbeta med fullt fokus på att erbjuda sjukvårdens aktörer ett modernt verksamhetsstöd och effektiva processer, avslutar Henric Carlsson.

För mer information besök: www.conscriptor.se

Högupplöst bildmaterial finns på: www.conscriptor.se/media

Kontaktperson: