Entreprenörs-vd:n om myndighet för digitalisering: ”fullständigt nödvändigt”

I en debattartikel i Svenska Dagbladet föreslår Jan Gulliksen, ordförande för Digitaliseringskommissionen, AnnSofi Persson-Stenborg, kanslichef och Anna Backlund, utredningssekreterare, att Sverige etablerar en myndighet med ansvar för att främja digitalisering. Peter Hellgren, vd för det entreprenöriella konsultbolaget Consid samt Årets VD 2016, hyllar förslaget. ”Det är dags att det händer något”.

Vd:n för det entreprenöriella konsultbolaget Consid, tillika Årets VD 2016, Peter Hellgren, har under året vurmat för den digitala utvecklingen i Sverige, bland annat genom att uppmuntra regeringen till att tillsätta en digitaliseringsminister. En tid efter att Peter Eriksson tillsattes som bostads- och digitaliseringsminister ifrågasatte Hellgren det uteblivna agerandet från digitaliseringsministern till följd av Brexit. Att Digitaliseringskommissionen nu lagt fram ett förslag om att Sverige bör etablera en myndighet med ansvar för att främja digitaliseringen är något som han ser mycket positivt på.

– Förslaget sätter huvudet på spiken i en mycket viktig fråga som det är dags att Sverige tar på allvar. Frågan är något som ligger mig varmt om hjärtat, men vi måste inse att det behöver hända något. Det går för långsamt. För att vara ett land som fortsätter ligga i framkant är det av stor vikt att vi börjar agera.

Tidigare i höst presenterade Consid företagets egeninstiftade pris Årets digitala influencer, som delades ut under deras årliga gala, Considgalan, i november. Utmärkelsen syftar till att premiera en individ som under året drivit digitaliseringsfrågan på ett föredömligt sätt, och delades i år ut till Sofie Lindblom, innovationschef på Spotify. Hellgren ser positivt på det egeninstiftade priset – men anser också att det krävs betydligt större krafttag från offentligheten för att driva frågan framåt.

– Som entreprenör och företagare är det en självklarhet för mig att Consid ska främja och premiera digitala föredömen. Men det räcker inte att vi engagerar oss för att i längden göra verklig skillnad när det kommer till digitaliseringsfrågan. Det är fullständigt nödvändigt att offentligheten steppar in och driver frågan. Därför stödjer jag Digitaliseringskommissionens förslag – och håller helt och fullt med om det de hävdar – att Sverige behöver en permanent organisation för digitalisering, strategi för digitalisering, ledarskap för digitalisering och kompetens för digitalisering.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 380 anställda och beräknas omsätta 450 miljoner kronor 2016. Läs mer på consid.se.

Joakim Andersson

Presskontakt Marknadskoordinator 0732-32 68 33