​Influencers driver kraftig tillväxt av egenanställningsbranschen

Egenanställningsföretaget Cool Company rapporterar ett kraftigt ökat antal egenanställda. Under tredje kvartalet växte medlemsbasen med 72 procent jämfört med samma period förra året. Den snabbast växande kategorin inom egenanställda är inom marknadsföring/försäljning där vi bland annat hittar influencers.

– Arbetsmarknaden är under kraftig förändring och vi ser en ny generation arbetstagare som gärna har flera deltidsjobb parallellt istället för ett ett enda arbete. Etablerade företag måste tänka nytt kring hur de ska attrahera nya talanger. Det krävs helt andra system att hantera frilansare jämfört med anställda, säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company,

Egenanställningsbranchen växer snabbt
Cool Company, som är näst störst på egenanställningsmarknaden växer snabbt. Med tredje kvartalets tillväxt på 72 procent har företaget nu nära 25 000 medlemmar som använder tjänsten för att fakturera sina frilansuppdrag. Typanvändaren har ett fast jobb och använder Cool Company för sina extrajobb, vilket kan vara som fotograf, DJ, influencer, hantverkare, skribent eller frisör.

– Den trend vi ser just nu är att vår typ av tjänst är en inkörsport till eget företagande. Många testar ett sidouppdrag med oss parallellt med sitt vanliga jobb, vilket sedan leder till att man övergår helt att vara frilansare. Antingen med ett eller flera typer av uppdrag parallellt. Att göra det enkelt att testa egenföretagande är mycket bra för arbetsmarknaden och Sverige som entreprenörsland, säger Andreas Kullberg.Influencer snabbast växande kategorin

Den största kategorin egenanställda har typiskt sett varit inom de traditionellt kreativa yrkesgrupperna, men nu har antalet medlemmar som arbetar som influencer vuxit mycket snabbt. På ett år har kategorin marknadsföring och försäljning, där influencers ingår, fördubblats och är nu största kategorin hos Cool Company. Ett exempel är Emil Andersson som är golvläggare på dagarna och Youtubestjärna på kvällar och helger.

Cool Company kan också hantera komplexa lösningar för företag att automatisera löneutbetalningar till frilansare efter genomfört uppdrag. På så sätt får företaget en faktura även om flera frilansare är involverade i uppdraget. Ett sådant exempel är en lösning för marknadsföringsbolaget Relatable, där Cool Company sköter löneutbetalningar till hundratals influencers i 29 länder med ett klick.

Arbetsmarknaden som digital plattform
Parallellt med att allt fler testar att frilansa vid sidan om sitt ordinarie jobb är en annan trend att skapa internationella plattformar för experter, framförallt inom IT. På en global marknad är det lättare att hitta specifik kompetens man söker. Nyligen lanserade Cool Company en lösning för att korta ner anställningsprocessen för utländsk spetskompetens.

– IT-sektorn blir allt mer globaliserad och svenska företag har en enorm marknad att hitta kompetens på. Bara i Kina utexamineras flera miljoner civilingenjörer per år, säger Andreas Kullberg.

Andreas Kullberg, CEO Cool Company: 073 507 78 77

• Ekonomi, finans

Cool Company erbjuder egenanställning som gör det möjligt för privatpersoner att ta uppdrag utan att ha eget företag. Samtidigt kan företag få uppdrag utförda mot faktura utan att anställa. Cool Company har arbetsgivaransvaret.

Verksamheten bidrar till en vit och sund ekonomi:

• Vi hanterar skatter, avgifter och moms åt den egenanställde.
  • Vi står för arbetsskade- och grupplivförsäkring, samt erbjuder ansvarsförsäkring och tilläggsförsäkringar.
  • Våra system ger även användaren en enkel kontroll on-line över fakturor, lönespecifikationer, betalningsstatus, kund- och artikelregister mm.

Cool Company är grundat av Jan Bergstrand som har mångårig erfarenhet från bemanningsbranschen.

Cool Company Skandinavien AB är ett svenskt bolag som erbjuder administrativa tjänster. Delägare i bolaget är Verdane Capital Funds (Verdane) vilka är Nordens största och mest framgångsrika ägare och förvaltare av secondary funds. Verdane förvaltar ett kapital på 10 miljarder kronor.