Leif Tyrén Värmlandskooperativen

Medarbetarägda företag stort i världen PRESSTRÄFF

Till TV, radio, press och nyhetsmedier i Västernorrlands län

Inbjudan till pressträff

Söråkers Herrgård, Timrå

29 augusti 2017

Kl 10.45-11.30

Presskontakt: Kerstin Stickler tel: 076-834 05 50

Medarbetarägda företag stort i världen.
Sverige står inför en enorm utmaning. I mer än halva landet är ca 70 % av Sveriges företagare över 50 år och 35 % har redan passerat pensionsåldern. När inga köpare eller arvtagare finns som kan ta över riskerar lönsamma företag läggas ned. Hur kan innovativa kooperativa affärsmodeller, testade i omvärlden, förhindra att företagen pensioneras när ägaren gör det i Västernorrland? Leif Tyrén från Värmlandskooperativen (en del av Coompanion) är i länet för att berätta hur tusentals jobb i företag räddats genom TransfertoCoops. EU projektet syftar till att skapa modeller vari företag kan omvandlas (transformeras) till medarbetarägda kooperativ när det är dags att sälja. Det är vanligare i andra länder än i Sverige men Coompanion vill verka för att det blir ett känt alternativ både hos företagsägarna och de anställda. En fransk modell är utvecklad för att värdera företagen och att lära ut kooperativt företagande som kan användas också i Sverige. Fokus är hållbarhet och affärsmässighet.

Fackförbunden Unionen och IF Metall liksom Arbetsgivarföreningen KFO är involverade i projektet. Facken är ofta de som först får kännedom om att säljaren söker en köpare.

”Om hela länder kan styras demokratiskt på ett framgångsrikt sätt bör det fungera att företagen styrs och ägs likadant.”

Ur filmen Ekonomisk demokrati av Patrik Wytsowski.

På samma pressträff presenteras Mikrofondsprojektet Västernorrland. Leader Höga Kusten och Leader Mittland Plus finansierar tillsammans med Coompanion Västernorrland uppbyggnad av en finansieringsmodell till företag och föreningar som annars har mycket små möjligheter att få traditionell finansiering för innovation, utveckling eller investeringar. Mikrofondens motsvarighet i Frankrike är en stor del av att så många företagsomvandlingar kunnat ske. Lena Schmidt och Susanne Vinderå presenterar projektets mål.