Service i Sigtuna blir Årets kooperativ i Roslagen & Norrort

Den 24 september firar vi ÅRETS KOOPERATIV (i Roslagen & Norrort), Service i Sigtuna. En verksamhet som stadigt vuxit, skapat nya arbetstillfällen och idag är ett synligt föredöme för andra.

Coompanion Roslagen & Norrort delar årligen ut pris till årets kooperativ, det ska gå till ett företag som på ett positivt sätt utmärkt sig med kooperativa värderingar. I år lyfts det sociala företagandet i Sigtuna kommun och både kommunalråd Lars Bryntesson och näringslivschef Christer Wikström gästar eventet.

Service i Sigtuna är ett fint exempel på hur en verksamhet inom kommunen kan utvecklas för att bli en självständig organisation som skapar både samhällsnytta och personlig utveckling för medlemmarna. Förutom äran vinner företaget 10 000 kr och chansen att gå vidare i Coompanions nationella tävling Årets kooperativ.

Sociala företag och arbetskooperativ skapas ofta för att göra det möjligt för personer med någon form av arbetsnedsättning att arbetsträna och på så sätt komma närmare en anställningsbarhet. En person som tidigare haft ekonomiskt stöd får i ett socialt företag chansen att med hjälp av trygg handledning tjäna sin egen lön, vilket skapar stolthet och lyfter individen samtidigt som det är en lönsam affär både för den enskilde och för samhället.

Motiveringen till årets utnämning lyder:

"Årets kooperativpristagare är Service i Sigtuna – ett socialt företag som stadigt vuxit, skapat nya arbetstillfällen och är ett synligt föredöme för andra. Tillsammans har en engagerad företagsledning, lyhörd kommun och trogna medarbetare skapat tillväxt och samhällsnytta."

För mer information, kontakta verksamhetsledare Coompanion Roslagen & Norrort, Bridget Wedberg 0708-47 92 56.