Cosentinokoncernen tar stor del i Milanos Design Week 2019

Från den 8e till den 14e april kommer Cosentino att visa upp sin förbättrade och utökade utställning som skapats med ytor av Dekton® och Silestone® på Cosentino City Milan. Dessutom kommer det spanska multinationella företaget att delta i viktiga event under veckan som del av den internationella designvärldens viktigaste evenemang.

Milan Design Week är ett evenemang som designentusiaster inte har råd att missa tack vare hur pass prestigefullt evenemanget är världen över. Cosentino, det ledande spanska företaget inom produktion och distribution av innovativa ytor för arkitektur och design, kommer i år än en gång att delta i denna enastående sammankomst med ett program av händelser och mötesplatser som alla omedelbart bör boka in i sina scheman.

Cosentino City Milan

Beläget i det populära Piazza Fontana 6, mitt i hjärtat av staden, ligger Cosentino City som tack vare sin nyligen förbättrade utställning, som täcker 100 m2, är ett måste att besöka för alla dekoratörer och inredningsdesigners. De senaste produktinnovationerna från Cosentino är de banbrytande Dekton®- och Silestone®-ytorna som står i centrum i de stora rum som utgör detta spektakulära showroom.

Vad får man inte missa i detta showroom?

Höjdpunkten när det gäller Dekton® är de sex nya och hyperrealistiska nyanserna i Stonika-kollektionen, uppvisningen av det revolutionerande 4 mm tunna Slim-formatet, den atmosfär som skapas genom de regelbrytande Industrial-serierna och de tvåfärgade prototyper som skapats av designern Daniel Germani och som kommer att ingå i en kommande serie kallad Chromica. Två genialiska kaffebord skapade av den nederländska designern Bertram Beerbaum de Borek med Dekton® kommer att fånga din uppmärksamhet. Samtidigt kommer Silestone® att avslöja de nya färgerna i den framgångsrika Eternal-kollektionen och den urbana och industriella inspirationen bakom den berömda Loft-serien.

Golv, väggar, kök, badrum, bordsskivor i stort format, exempel på fasader eller tredimensionella element utgör den nya looken i Cosentino City Milan som visar upp ett stort urval av de arkitektoniska avenyer som Cosentino öppnar upp för designvärlden.

”Raytrace” med Dekton®

Efter en mycket lyckad invigning under Madrid Design Festival 19 nyligen är det äntligen dags för Milan att få en glimt av ”Raytrace”-projektet, vilket utformats av formgivaren Benjamin Hubert (LAYER) med Dekton® by Cosentino. Raytrace kan besökas i de historiska välvda lagerlokalerna under Milanos centralstation som en del av den tredje upplagan av Ventura Centrale.

Denna iögonfallande installation har formen av en 25m lång och 6m hög triangulär passage tillverkad med Dekton®-ytor som verkar balanseras på en enda kant i ett mörkt och suggestivt rum. Besökare kan gå in i en fascinerande design som efterliknar brytningen av ljus i vatten. Natur och design går hand i hand med ”Raytrace”.

Local Milan nº 4 med Dekton®

Dekton® by Cosentino samarbetar med den lokala Milan nº 4-utställningen som presenteras av Local Design samt stylisten och designern Emma Elizabeth. Den största uppvisningen av australiensisk design under Milan Design Week med skapelser från 44 kreativa designers från Australien och Nya Zeeland. Emma Elizabeth bjuder in besökare till en promenad runt en utställning som hyllar färg och ljud i tio rum på två våningar.

”Millennials at Work” med Dekton®

Efter succén som tidningen Elle fick med utställningen ”Millennials at Home” på förra årets Milan Design Week kommer de i år att rikta sin uppmärksamhet mot ämnet ”Millennials at Work”. Cosentino kommer på detta evenemang att använda Dekton®-ytan i dess Domoos-färg för ett samarbete som kan ses i Level Office-utrymmet. Dekton® gör bord och väggbeklädnad levande.

Masterly – The Dutch i Milano

För andra året i rad kommer Cosentino att delta i denna utställning av holländska designers och hantverkare i Palazzo Francesco Turati. Dekton® är den ultrakompakta ytan som valts av skapelsemästare som Bertram Beerdam (Borek) och Karel Bodegom (Bas Van Pelt) för att presentera sina innovativa inredningslösningar.

Barcelona Centre de Disseny

”Barcelona Centre de Disseny”-utställningen i Milano har ett urval av pallar från ”Dektonhenge”-projektet som krukmakaren och designern Xavi Mañosa (Apparatu) skapat med Dekton® by Cosentino år 2016. Sedan dess har detta konstverk varit flera rundor på andra viktiga sammankomster i designbranschen såsom Madrid Design Festival 19. Dektonhenge är ett experimentellt projekt skapat av Xavier Mañosa som undersöker ursprunget till Dekton®-ytor. I arbetet med Dekton® för att förvandla råmaterialet från dess flytande till fasta form, låter konstnären materialet genomgå en formbar process på samma sätt som när man arbetar med lera.

Kohler på Palazzo del Senato

Badrumstillverkaren Kohler är värd för en upplevelse för sinnena i det historiska Palazzo del Senato. På denna storskaliga utställning presenteras design och produkter genom en kombination av vatten, teknik, struktur och färg. Dekton® och Silestone® är representerade på denna utställning med ett sortiment av färger som används till designerbänkskivor och -bord.

Tack vare alla dessa åtgärder och samarbeten får Cosentino stort genomslag på Fuorisalone 2019 i Milano. Vänta inte på att höra om detta i andra hand. Gå dit själv och njut av Cosentinos design.

#cosentinodesign

Om Cosentinokoncernen

Cosentinokoncernen är ett familjeägt, globalt aktivt bolag som tillverkar och distribuerar högt värderade innovativa ytmaterial för design och arkitektur. Som ett ledande bolag arbetar Cosentino tillsammans med sina kunder och partner för att kunna föreställa sig och förutse designlösningar som tillför värde och inspiration till människors liv. Det är ett mål som möjliggörs genom banbrytande varumärken som är ledande inom sina respektive segment, såsom Silestone®, Dekton® och Sensa by Cosentino®. Vi tillhandahåller tekniskt avancerade ytmaterial vilka tillåter skapandet av unika designer för hemmet och allmänna platser.

Koncernen grundar sin utveckling på internationell expansion, ett innovativt forsknings- och utvecklingsprogram, respekt för miljön och hållbarhet, samt företagets pågående åtagande för samhället och de lokalsamhällen där de driver sina verksamheter, för utbildning, jämlikhet samt hälsa och säkerhet.

Cosentino Group distribuerar för närvarande sina produkter och varumärken i mer än 110 länder från sitt huvudkontor i Almeria (Spanien). Cosentino finns för närvarande i 40 länder och har egna tillgångar i 29 av dem. Koncernen har åtta fabriker (sju i Almería, Spanien och en i Brasilien), en intelligent logistikplattform i Spanien samt mer än 130 kommersiella och affärsenheter över hela världen. Mer än 90 % av Cosentino Groups ekonomiska omsättning kommer från internationella marknader.

www.cosentino.com

Mer information:

För ytterligare upplysningar kontakta Anna Granstig | PR-ansvarig Cosentino Scandinavia | Telefon +46 761 68 97 952 | Mail agranstig@cosentino.com