"Att känna sig i form är en mental grej"

"Att känna sig i form är en mental grej"

Han var nära det 31 år gamla svenska rekordet på 1500 meter på GP-tävlingarna i Sollentuna i juni - nu laddar han för EM-fest i Amsterdam. Styrkan sitter i huvudet, menar Johan Rogestedt.

Det fattades nio hundradelar för att 1500-meterslöparen Johan Rogestedt skulle slå det 31 år gamla svenska rekordet. Tiden 3 minuter 36 sekunder och 58 hundradelar är den näst snabbaste svenska tiden - och med det satte Johan personbästa med 3 sekunder och 71 hundradelar.

- Det är oerhört skönt med ett sådant lopp. Jag har kört många tävlingar den senaste tiden, men det gör att det är svårt att veta vilken form jag är i, säger Johan efter GP-tävlingen i Sollentuna.

- Att känna att jag är i form är en mental grej. När jag gör några bra lopp och några bra träningspass blir jag mer bestämd och pondusfylld. Det är som att jag går ut och gör det jag ska på banan, beskriver Johan.

Han menar att benen kan kännas lätta även om formen inte är på topp - och att den mentala känslan därför är viktigare.

- När jag är i bra form finns det ett bra driv i hela livet och vardagen. Allting bara flyter på; jag är glad och har en skön sinnesstämning.

Målsättningen inför EM i Amsterdam, som börjar idag den 6 juli, är att ta sig till final.

- Det är ett getingbo med tuffa försök, det är tight mellan oss i Europa och när jag går in i försöken på torsdag så måste jag maxa. Det blir mitt viktigaste lopp för säsongen, säger Johan.

- Jag försöker att inte tänka för mycket på loppet, istället tänker jag på annat. Jag läser böcker och spelar bordtennis.

En timme före uppvärmning kommer Johan att lägga sig ner med musik i hörlurarna inne på uppvärmningsarenan.

- Då går jag in i stämning. De sista två timmarna före start fokuserar jag och pratar bara med min coach. Men fram tills dess vill jag inte fundera på loppet.

Att välja en mental strategi är viktigt menar Johan.

- Alla tränar hårt, det kan man kan göra annorlunda är de mentala bitarna.

Kategorier

Craft är ett svenskt varumärke som utvecklar, designar och tillverkar kläder för konditionssporter där funktion och komfort är avgörande för ett bra resultat. Genom ett nära samarbete med elitidrottare över hela världen erbjuder Craft tränings- och tävlingskläder i högsta klass. www.craftsportswear.com

Relaterat innehåll

Funktionella träningskläder för löpning, längdskidåkning, cykel och andra konditionssporter

Craft är en produkt av svett och slit, av snö och regn, av förluster och segrar och av euforin som upplevs när gränser förflyttas. I fyra årtionden har vi levererat optimal prestation genom funktionella idrottskläder. Nästan lika länge har vi varit en del av den professionella idrottsvärlden. Vår kunskap om hur ett tränings- och tävlingsplagg ska designas för att erbjuda optimal funktion kommer till stor del från ett långt och givande samarbete med elitidrottare över hela världen.

Craft Sportswear Sverige
Evedalsgatan 5