​Cramo inleder samarbete med Klara K för en mer jämlik byggbransch

​Cramo inleder samarbete med Klara K för en mer jämlik byggbransch

Uthyrningsföretaget Cramo har tecknat ett samarbetsavtal med Klara K, som sedan 2007 driver nätverk i syfte att främja kvinnors karriärutveckling. Genom avtalet blir Cramo även sponsor för den årliga Klara K-dagen i Stockholm den 1 december.

”Vi välkomnar Byggnads och Byggchefernas gemensamma kampanj för en mer jämställd byggbransch”, säger Göran Carlson, VD på Cramo. ”För oss på Cramo, och likaså för många av våra kunder, är ökad jämställdhet en nyckelfråga för att utveckla en mer effektiv och attraktiv arbetsplats. Alla kunder och medarbetare ska känna sig välkomna till våra depåer och vi ser även en större lönsamhet i depåer med fler kvinnliga medarbetare”.

Tydligt mål och konkreta åtgärder
Cramos övergripande mål för jämställdhetsarbetet är ett helt jämställt företag. Och delmålet är att ha minst en kvinna på varje depå senast vid utgången av 2016.

”Idag är andelen kvinnor i Cramos depåverksamhet 11%” säger Ingrid Hollertz, HR-chef. ”På tok för lite, men i vart fall bättre än genomsnittet i byggbranschen. Och vi har sett en positiv utveckling de senaste åren”.

För att locka och behålla fler kvinnor arbetar Cramo med en rad olika projekt:
Ett samarbete med ett rekryteringsföretag som hjälper till att hitta fler kvinnor till Cramos arbetsplatser. En karriärsida som lyfter fram kvinnliga medarbetare som goda exempel. En ny kollektion arbetskläder som är bättre anpassade för kvinnor, är exempel som Ingrid Hollertz nämner. ”För att behålla de kvinnor som redan arbetar på Cramo startar vi upp kvinnliga nätverk i alla regioner, och här räknar vi med att engagemanget i Klara K ska ge både kunskap och inspiration”.

För mer information:

Ingrid Hollertz, HR-Chef