Symboler som överbryggar språket

Förra året antogs Nodd AB till företagsinkubatorn Create Business Incubator för sin spännande affärsidé. Bolaget vill reformera kunskapsöverföring genom att komplettera ord och bild med notationer på liknande sätt som kartor, ritningar och musiknoter gör. Nu är Nodd ett av tre nominerade företag till "Årets Innovatör" inför den stora Guldstänk-galan i Västerås i mars.

Det Västeråsbaserade bolaget Nodd AB drivs av innovatören Johan Lundell som använder egenutvecklade notationer för att förbättra inlärning, utbildning och utveckling. Med notationer menas symbolsystem, både själva tecknen och de regelsystem som styr skrivande och tolkning. Välkända, internationella notationer är kartor, ritningar och musiknoter.

Nodd har nu tagit fram idrottsspråket undolo™ som gör spelprinciper, kombinationer och spelstrategier tydliga.

- Bland det vanligaste jag får höra är ”Varför har ingen gjort detta tidigare?”. Noter, kartor och ritningar bär helt enkelt kunskap bättre än ord. Nu går det alldeles utmärkt att lära ut taktik, strategi, rörelser och tillslag i idrotter utan att behöva använda ord. Även industrin är väldigt intresserad av att se hur man kan skriva arbetsinstruktioner, manualer, service och underhåll utan ord, säger Johan Lundell.

Målet är att inte stanna vid idrotts- och industrinotationer utan att också nå helt nya branscher.

- När Svenska Bangolfförbundet började presentera notationerna förra året, kom det fram en man som hade dyslexi och berättade att han förstod mina tecken direkt. Det finns en väldigt stor möjlighet att hjälpa grupper där ord på svenska innebär ett oöverstigligt hinder så att de kan läsa sig till kunskap – och utveckla kunskapen, med hjälp av notationer, avslutar Lundell.

Den 10 mars avgörs vem som blir Årets Innovatör under näringslivsgalan Guldstänk i Västerås där utmärkelser delas ut för att premiera framgångsrika företag/are och organisationer som utvecklar sina verksamheter.

Johan Lundell, grundare
Nodd AB