Butikskedjor stärker sitt e-handelserbjudande med effektiv logistiklösning för Darkstores

Allt fler dagligvarukedjor väljer att använda sig av centrala plocklager för att optimera sitt e-handelserbjudande. De stora centrallagren som kallas för Darkstores är anpassade för att order plockas så effektivt som möjligt.
– Vårt system är utvecklat för att effektivisera e-handeln. Det kan med fördel användas i både butik och i Darkstores. Vi är de enda som erbjuder en komplett lösning för hela e-handelskedjan; från planering och styrning, till plockning och leverans, säger Kristofer Browall, Key Account Manager på StrongPoint Cub.

E-handeln ökar ständigt och är en naturlig del i vardagen för många. Allt fler kedjor väljer därför att stärka sin e-handel för att kunna möta sina kunders förväntan. Ett internationellt fenomen som blir allt populärare på den svenska marknaden är så kallade Darkstores. Darkstores är i praktiken ett centrallager där order plockas för att sedan levereras antingen direkt till konsumenten eller till vald butik. StrongPoint Cubs E-commerce Logistics Suite-lösning tilltalar de kedjor som väljer att utöka sitt e-handelserbjudande, både för de som plockar varor direkt i butik men även för de väljer att satsa på Darkstores.
– Vår lösning finns redan i fler än 250 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i Darkstores, vilket innebär att ett stort antal order hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos StrongPoint Cub.

Fördelarna med Darkstores är många. En faktor som tilltalar flera av dess användare är att det finns möjlighet att markant öka plockvolymerna. I en Darkstore optimeras plockvarvet eftersom lagret inte är uppbyggt efter konsumentens shoppingmönster likt en vanlig butik. Ytterligare en fördel är att varan hanteras endast en gång i plockflödet. I en fysisk butik frontas den först i butikshyllan, för att sedan plockas ned i matkassar. Plockprocessen i en Darkstore innehåller färre steg. Istället plockas varorna direkt från pall ned i kassar. På ett centralt plocklager är främsta fokus att plocka order så effektivt som möjligt.

Framgångsrik kombination
StrongPoint Cub tror att nyckeln till framgång inom Click&Collect-handeln är just kombinationen av Darkstores och vanliga butiker.
– Trenderna vi ser just nu pekar åt två håll samtidigt. Vi ser att butikskedjor som idag erbjuder e-handel från fysiska butiker startar centraliserade Darkstores för att öka effektivitet i storstäderna. Samtidigt ser vi kedjor i samma bransch som redan idag har Darkstores som rullar ut våra lösningar i butiks-leden för ökad geografisk spridning och möjlighet till att erbjuda Click&Collect, avslutar Kristofer Browall.

OM STRONGPOINT CUB:

StrongPoint Cub är en av marknadsledarna i Norden när det gäller att leverera mobila helhetslösningar för detaljhandeln, och med många referenser från nöjda kunder med verksamhet i och utanför Norden. ICA, Coop, Hemköp och Willys är några av de företag som använder StrongPoint Cubs lösningar inom e-handel.

• Företagande

StrongPoint Cub är en av marknadsledarna i Norden när det gäller att leverera mobila helhetslösningar, och med många referenser från nöjda kunder med verksamhet i och utanför Norden.

Många av våra kundrelationer startade på åttiotalet och kunderna har kontinuerligt uppgraderat till våra nya produkter. Flera av de mest kända varumärkena i den svenska detaljhandeln är Cub-kunder som nyttjar vår mobila plattform CubLink®.

Vi har nått denna position genom stort engagemang i våra kunder och genom att hålla vår lösning stabil och enkel att använda samtidigt som den kan stödja alla varianter av mobila klienter som Windows, Android och iOs. Den unika flexibiliteten i StrongPoint Cub’s lösningar och en organisation som är lyhörd och flexibel, möjliggör för våra kunder att anpassa lösningen för föränderliga affärsbehov.

Vi har installationer i flera länder i Europa, och över 15.000 klientinstallationer. Du är välkommen att kontakta oss du också.