Årets nyheter på Daftöland är åkattraktionerna Storm och Kuling.

Nya vindar blåser in över Daftöland – välkommen Storm och Kuling

Daftö Resorts egna nöjespark Daftöland får ett rejält uppsving i år med en investering på sex miljoner kronor.
     Årets nya attraktioner Storm och Kuling ska tillsammans med en ny piratentré förbättra helhetsupplevelsen och ta Sveriges enda piratpark till ännu ett rekordår.

I år satsas det för fullt på Daftöland. Med åkattraktionerna Storm och Kuling som ska stå klara lagom till årets öppnande av parken den 25 maj kommer åkupplevelsen bli ännu bättre för såväl de stora som små.

Storm är årets största nyhet och en häftig upplevelse som snurrar och roterar för fullt i alla väder. Med Kuling, årets andra stora nysatsning, är tanken att även de allra minsta ska få en glädjefylld åkupplevelse att lägga på minnet. Tack vare anpassningsbar hastighet och med säten för hela familjen har Kuling kapacitet att skapa upplevelser för alla typer av sällskap.

– De nya attraktionerna Storm och Kuling ska lyfta hela parken åkmässigt och göra Daftöland till en fullskalig nöjespark med spänning och glädje för såväl barn, unga och vuxna, säger Lena Kempe, VD för Daftö Resort och fortsätter:

– Vi har gjort stora satsningar de senaste åren och fortsätter så även i år, men vi nöjer oss inte med det utan kommer fortsätta i den andan med målet att fördubbla Daftöland både i storlek och i antal besökare fram till 2025, säger Lena.

I år får Daftöland även en ny entré som ska rama in piratparken på ett bättre sätt och samtidigt minimera kötider genom ett smidigare välkomnande.

– Vi ökar piratupplevelsen för varje år och tanken är att den nya entrén ska slå an tonen direkt med krutrök från kanonerna ovanför ingången, säger Peter Steen som är parkchef.

Satsningar som lönar sig
De senaste årens satsningar har tagits emot väl hos besökarna. När parken öppnades 2011 låg siffran på cirka 35 000 besök och sedan dess har besöksantalet ökat för varje nytt år med en toppnotering i fjol på hela 113 000 besök.

– Vi är jättenöjda med utvecklingen och det är glädjande att så många börjar hitta till oss över dagen. I år siktar vi på 120 000 besök vilket är fullt rimligt med de nya åkattraktionerna, säger Lena.

En viktig pusselbit i den goda utvecklingen är Daftölands årliga fridag för boende i Strömstad och Tanums kommun som hålls i samband med skolavslutningen – en aktivitet som gjort att många i närområdet börjat upptäcka nöjesparken.

Till en början besöktes Daftöland nästan uteslutande av Daftö Resorts övernattande boendegäster, men idag kommer hela 40 procent av nöjesparkens besökare enbart för att besöka Daftöland över dagen.

Nyheter Daftöland 2017

Storm – Årets största nysatsning är en minst sagt häftig attraktion för den som gillar fartfyllda och snurriga upplevelser. Längd: 130 cm

Kuling – Årets andra stora nysatsning skickar besökarna sex meter upp i luften och passar de allra minsta eller hela familjen men även andra sällskap tack vare den anpassningsbara hastigheten. Längd: 90 cm

Ny piratentré – Ny entré med eld, krutrök från kanoner för en bättre piratupplevelse och för kortare kötider.

Ny piratteater – Årets teater är Svartkrut och det gyllene svärdet. Spelas varje dag kl. 15.00 mellan 17/6 – 19/8.

Daftöland öppnar den 25 maj 2017. I entrépriset ingår alla åkattraktioner och Piratteatern (v. 25-33). Barn under 7 år måste ha med sig en vuxen över 18. Barn under 90 cm går in gratis.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lena Kempe, VD Daftö Resort

lena@dafto.se / 0732 70 99 50