Mer vind och vatten väntas

Mer vind och vatten väntas

I stora delar av Sverige har vi haft fint väder med väldigt lite regn och svaga vindar under juli, vilket har bidragit till att det rörliga elpriset har hållits uppe på ungefär samma nivåer som i juni.

Nu skvallrar väderprognoserna om blötare väder, framförallt gäller det Norge där många stora vattenkraftverk och vattenmagasin finns. Vattenbalansen (hydrologiska balansen) beräknas bli ungefär -7 TWh, vilket är en bra återhämtning från -12 TWh för en dryg vecka sedan.

I samband med ostadigare väder är det också troligt att det blåser mer, vilket ger mer vindkraft till elmarknaden.

Kärnkraft tas ur drift för underhåll

I augusti börjar årets andra stora revisionsomgång på kärnkraftverken. 10:e augusti tas två kärnkraftverk ur drift och i september tas ytterligare ett ur drift för planerad service och underhåll.

Vi tror dock att de goda väderprognoserna för vatten- och vindkraft kommer att jämna ut bortfallet från kärnkraften de närmsta veckorna och det rörliga elpriset ligger därmed kvar på ungefär samma nivåer som nu.

Kolpriset trycker ner de långa elavtalen

En av de viktigaste faktorerna för elpriset på längre sikt är kolpriset. Kol är råvaran i en stor del av Europas kraftverk. Sverige och den nordiska elmarknaden är kopplad till Europa via kablar där el exporteras och importeras. På det viset har kolpriset en direkt påverkan på elpriset i Sverige, trots att kol knappt används för elproduktion i Sverige.

De senaste två åren har kolpriset sjunkit sakta men säkert, vilket också bidragit till att de fasta elpriserna har sjunkit. Det låga kolpriset i kombination med oro för vattenbrist har gjort att det under den senaste tiden ofta har varit lika billigt att välja Fast elpris 3 år som Fast elpris 1 år. Vanligtvis brukar elmarknaden ta ut ett högre pris för de längre elavtalen. Vi ser fortsatt bra läge att välja ett helt eller delvis fast elpris på 3 år.

Välja elavtal – bra läge att binda elavtalet

Skillnaden mellan Rörligt elpris och Fast elpris 3 år är väldigt liten, vi ser det som en billig och prisvärd försäkring mot risk med exempelvis vattenbrist eller eventuella problem med kärnkraften. Vi ser Fast elpris 3 år som ett bättre val än Fast elpris 1 år då prisskillnaden är försumbar.

Trygghet
Det är bra läge att binda elavtalet nu, välj Fast elpris eller Zonfri på 3 år. Zonfri är ett bra alternativ där elpriset är fast men elområdesjustering är rörlig. Läs mer om Zonfri.

Gyllene medelvägen
Sprid riskerna och välj hälften fast och hälften rörligt. Du kan välja att binda den rörliga halvan vid senare tillfälle. Läs mer om Dalakraft 50/50.

Lägsta elpris över tid
Du som vill ha det lägsta elpriset och som klarar prissvängningar ska fortfarande välja rörligt elpris, men just nu är skillnaden mellan rörligt elpris och fasta elpriser väldigt låg. Välj avtalstid 12, 24 eller 36 månader så får du lägre påslag, du kan byta till annat elavtal hos Dalakraft även under avtalstiden. Läs mer om Rörligt elpris.

Våra rekommendationer bygger på vår elhandelsavdelnings bedömningar av elmarknaden just nu. Förutsättningarna kan och kommer att ändras. Analyser och rekommendationer är därför aldrig några garantier.