Sol eller regn i sommar avgör nästa vinters elpris

Sol eller regn i sommar avgör nästa vinters elpris

I maj blev det genomsnittliga rörliga elpriset 83,89 öre/kWh inkl energiskatt och moms* vilket är något lägre än april (91,8 öre/kWh). Detta tack vare varmare och något våtare väder än normalt, men vattenunderskottet är fortfarande stort.

Under maj har också stora delar av kärnkraften varit ur drift på grund av planerad service och underhåll, men börjar nu komma tillbaka enligt plan. Att kärnkraften hittills har tagits i drift som planerat är positiva nyheter för elpriset.

Elpriset i sommar

Trots att vi har haft något våtare väder än normalt har vi fortfarande ett rejält vattenunderskott på ca 15 TWh (terrawattimmar). Förra året vid den här tiden hade vi ett överskott på ca 10 TWh. Att vi har ett vattenunderskott innebär att det rörliga elpriset hålls uppe eftersom vattenkraftverken har begränsat med vatten att omvandla till el.

Om det regnar mycket i sommar kommer ändå vattenkraftverken att försöka spara det mesta av vattnet till vintern då det behövs mer. Därför förväntar vi oss att elpriset kommer att vara stabilt på nuvarande nivåer runt 85-90 öre/kWh*, även om det blir en regnig sommar.

Vindkraften påverkar det rörliga elpriset (spotpriset) från dag till dag. När det blåser mycket påverkar vindkraften elpriset neråt och när det inte blåser blir det dyrare.

Elpriset nästa vinter och på längre sikt

Elpriset nästa vinter är spännande! Den faktor som är mest osäker just nu är vattnet, det som på fackspråk kallas för hydrologiska balansen. Om inte vattenmagasinen fylls på med en regnig sommar kommer vi att ha ett dåligt utgångsläge inför nästa vinter och elpriserna blir då högre än i vintras. Om det dessutom blir en kall vinter och någon eller några kärnkraftverk strular så drar elpriset iväg lite extra.

Å andra sidan så har vi en lågkonjunktur som gör att efterfrågan på energi i Norden och Europa är låg. Det håller ner elpriserna och förhindrar att priserna blir höga som vintern 09/10 och 10/11, även i värsta fall med vattenbrist och strulande kärnkraft. Vintrarna  09/10 och 10/11 var rörliga elpriset som högst strax över 1,50 kr/kWh*.

Blir det en regnig sommar som tar oss tillbaka till normala vattennivåer så kan vi förvänta oss ännu en vinter med låga elpriser, ungefär som de senaste två vintrarna då elpriset har legat strax under 1 kr/kWh*.

* elpriserna är angivna för elområde 3 och inklusive normal energiskatt (29,3 öre/kWh) och 25% moms. Elområde 3 omfattar stora delar av Svealand och norra Götaland, till exempel Dalarna, Stockholm och Göteborg.

Vilket elavtal ska jag välja?

Vi tror att det rörliga elpriset kommer att vara lågt de kommande åren, men skillnaden mot de fasta elavtalen är just nu så pass liten så vi ser ändå bra läge att binda hela eller delar av sitt elavtal. Då skyddar vi oss samtidigt mot risken med vattenbrist nästa vinter.

Trygghet
Om du vill undvika risken för högre elpriser på grund av vattenbrist nästa vinter så är det bra läge att binda elavtalet nu, välj Fast elpris eller Zonfri på 3 år. Zonfri är ett bra alternativ där elpriset är fast men områdesjustering är rörlig. Läs mer om Zonfri.

Gyllene medelvägen

Det är bra läge att sprida riskerna och välja hälften fast och hälften rörligt. Du kan välja att binda den rörliga halvan vid senare tillfälle. Läs mer om Dalakraft 50/50.

Lägsta elpris över tid

Du som vill ha det lägsta elpriset och som klarar prissvängningar ska fortfarande välja rörligt elpris, men var beredd på att det finns en betydande risk för vattenbrist som kan få nästa vinters Rörliga elpris att bli högre än de två senaste vintrarna. Välj avtalstid 12, 24 eller 36 månader så får du lägre påslag, du kan byta till annat elavtal hos Dalakraft även under avtalstiden. Läs mer om Rörligt elpris.